!!!!!!!! Porównanie testerów,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
P
ORÓWNANIE TESTERÓW
Elektronika zmienia nasze codzienne Ŝycie. Tak się jakoś dziwnie złoŜyło, Ŝe duŜe krajowe
firmy elektroniczne nie wytrzymały okresu transformacji. Nie dyskutując o przyczynach
takiej sytuacji, a nie wstydząc się swojej przeszłości i przyznając się, Ŝe w jednej z takich firm
- Przedsiębiorstwie Aparatury Elektronicznej "Radiotechnika" - byłem konstruktorem i
opracowywałem analizatory i oscyloskopy, mam świadomość, Ŝe moje spojrzenie na
teraźniejszość nie zawsze jest bezkrytyczne. Myśląc jednak o przyszłości, zabieram nieraz
głos, gdy nie podobają mi się zmiany jakie następują w branŜy motoryzacyjnej. Najnowsze
osiągnięcia techniczne wprowadzane do techniki motoryzacyjnej są prezentowane
najwcześniej na targach, a później w czasopismach. Relacja z targów bazuje na materiałach
przedstawionych przez producentów i najczęściej nie ma moŜliwości zweryfikowania oferty z
rzeczywistością. Jednocześnie jest zauwaŜalna tendencja do organizowania targów czy
szkoleń z myślą o doraźnym zysku i osiągnięciu dobrego wskaźnika, na zasadzie organizacji
imprezy tylko dla dorosłych. Mam na myśli to, Ŝe największą atrakcją jest konkurs "Kto
wypije najwięcej piwa?" i itp. Nie cenię nauczyciela zabierającego młodzieŜ szkolną na taką
imprezę. Warto, aby menedŜerowie firm zastanowili się nad skutkami ubocznymi promocji
takich zachowań!
Stali czytelnicy Auto Moto Serwisu i Nowoczesnego Warsztatu być moŜe pamiętają moje
artykuły sprzed kilku lat, gdy krytykowałem promowanie analizatora pięciogazowego.
Artykuły podobały się czytelnikom, trochę mniej przedstawicielom handlowym. Moja
prognoza sprawdziła się i jest aktualna równieŜ dzisiaj. Uświadomienie sobie, Ŝe głównym
zadaniem przedstawiciela jest osiągnięcie zysku ze sprzedaŜy towaru i nie jest on "dobrym
wujkiem" - zmusza nas do ostroŜnego podchodzenia do nowości. Nie zgadzam się zatem z
teorią, Ŝe obsługa testera diagnostycznego jest prosta jak "budowa cepa". Niektóre firmy
głoszą wręcz, Ŝe ich testery mają moŜliwości sprzętu diagnostycznego autoryzowanych
serwisów. Przypomina to trochę wypowiedzi polityków, którzy wiedzą lepiej co myślą ich
oponenci. I co z tego, Ŝe diagnosta ma fabryczny przyrząd, jeŜeli myli wolty z amperami,
adaptację silnika krokowego chce przeprowadzać przy włączonym tylko zapłonie, a adaptację
czujnika połoŜenia przepustnicy przy uruchomionym silniku (a tu akurat jest odwrotnie).
Bardzo waŜną rzeczą jest, aby ten sprzęt obsługiwał dobrze przeszkolony diagnosta z duŜym
doświadczeniem. Przypatrując się zagranicznym wzorcom wybierajmy te najlepsze. Bardzo
podoba mi się wprowadzenie nakazu jazdy na światłach przez cały rok - to zwiększy nasze
bezpieczeństwo. Sprzęt elektroniczny często jest przedstawiany w rankingach opracowanych
w "niby" niezaleŜnych laboratoriach. Mam nadzieje, Ŝe ta moda nie dotrze do branŜy
motoryzacyjnej. Sprzęt diagnostyczny stosowany w motoryzacji nie powinien podlegać takim
badaniom równieŜ z tego względu, Ŝe moŜe obsługiwać kilkadziesiąt tysięcy systemów.
Serwisy samochodowe zamierzając dokonać zakupu stają przed dylematem, który wybrać.
Pytania takie docierały równieŜ do mnie, gdyŜ prowadząc firmę "Homek" zajmowałem się
takŜe samodiagnozą. Postanowiłem zatem zorganizować spotkanie przedstawicieli
handlowych o ugruntowanej pozycji na rynku. Oczywiście, nie było moŜliwości
technicznych, aby zaprosić wszystkich obecnych na rynku. Był to mój subiektywny wybór.
Rozesłałem pisma o następującej treści: " Konstruując przyrządy diagnostyczne, w tym
równieŜ czytniki kodów samodiagnozy, zdaję sobie sprawę, Ŝe nie jestem w stanie
przedstawić oferty równowaŜnej ofercie duŜych firm. Redaktorzy czasopism
motoryzacyjnych zainteresowani są przedstawieniem swoim czytelnikom porównań testerów
diagnostycznych. Potencjalni nabywcy chcieliby się przekonać o moŜliwościach oferowanych
testerów w praktyce - wielu z nich pyta mnie o opinię. Doszedłem do wniosku, Ŝe próbą
odpowiedzi na pytania potencjalnych nabywców moŜe być spotkanie przedstawicieli testerów
diagnostycznych w jednym miejscu, przy testowaniu tych samych samochodów z losowo
wybranej grupy. Akceptację mojego pomysłu znalazłem w Zespole Szkół Samochodowych
we Wrocławiu, gdzie są odpowiednie warunki techniczne do przeprowadzenia takiego testu.
Jednocześnie nauczyciele będą mogli zapoznać się z najnowszą ofertą największych
producentów sprzętu diagnostycznego. Celem spotkania jest sprawdzenie testerów
przeznaczonych dla samochodów europejskich. Testowane samochody będą wybrane losowo
spośród samochodów uczestników spotkania.
Nie będzie przeprowadzana punktacja i określenie, który tester ma najwięcej punktów i jest
No1. Celem prezentacji jest przedstawienie, czy tester komunikuje się z samochodem i
umoŜliwia odczyt kodów błędów, czy umoŜliwia czytanie parametrów rzeczywistych i
aktywację podzespołów wykonawczych. Ze względu na duŜą liczbę osób w spotkaniu
prezentacja testerów przy samochodzie będzie filmowana i przedstawiona na duŜym ekranie."
W zdecydowanej większości zaproszeni przedstawiciele odpowiedzieli: "Dziękujemy
serdecznie za zaproszenie na pokaz urządzeń do testowania elektronicznych systemów
sterowania. Z przyjemnością weźmiemy w nim udział z urządzeniami firmy..."
Następnie rozesłałem zaproszenia do czytelników, którzy zwracali się do mnie z pytaniami:
...Tego jeszcze nie było! W tym samym miejscu, przy tych samych samochodach spotykają
się przedstawiciele producentów testerów diagnostycznych. Nie ma takiego testera, który
skomunikowałby się z wszystkimi systemami elektronicznymi w samochodzie. Zobaczymy
jak jest naprawdę i czy to co jest podawane w reklamach, jest zgodne z rzeczywistością...
Dnia 3.03.2007r. pod patronatem "Auto Moto Serwisu" i "Nowoczesnego Warsztatu" doszło
do zrealizowania nowatorskiego pomysłu. Dziękuję kierownictwu Zespołu Szkół
Samochodowych we Wrocławiu i uczestnikom spotkania. Zainteresowanie spotkaniem
przerosło moje najśmielsze oczekiwania - nauczyciele, przedstawiciele handlowi i właściciele
serwisów samochodowych od Szczecina po Katowice.
W spotkaniu brało udział 36 osób i kaŜdy otrzymał egzemplarz AMS-u i NW. Na początku,
we wstępie teoretycznym, mgr inŜ. Stefan Myszkowski przedstawił główne zadania
diagnostyki pokładowej E-OBD, a ja omówiłem zwarcia międzyzwojowe w cewkach
zapłonowych. Następnie wylosowaliśmy samochody do których kolejno były podłączane
testery diagnostyczne. Ze względu na ograniczony czas przyjęliśmy, Ŝe będziemy sprawdzać
tylko moŜliwość czytania kodów usterek i dwóch parametrów rzeczywistych. w sterowniku
silnika, a nie będziemy sprawdzać moŜliwości aktywacji podzespołów wykonawczych ani
funkcji adaptacji.
Do dyspozycji mieliśmy następujące testery:
·
KTS 530 firmy Bosch,
·
DS100E firmy Delphi,
·
TECH firmy Magneti Marelli,
·
MEGA MACS 55 firmy Gutmann,
·
ST6000 firmy Brain Bee,
·
CDIF/2 firmy Axes.
Wybór firm Bosch, Delphi i Magneti Marelli uzasadniony był tym, Ŝe produkują one równieŜ
sterowniki silników na zlecenie producentów samochodów. Tester Mega Max oferowany jest
od kilku lat przez firmę Best Product z Poznania, a ST6000 przez firmę Italcom z Katowic.
Wiem, Ŝe cieszą się one duŜym zaufaniem serwisów. Jedyny polski produkt podczas testu, to
CDIF/2 firmy Axes z Gdańska. Prowadząc szkolenie z systemów wtrysku benzyny w sieci
serwisów ELIT poznałem konstruktorów tego testera i obserwuję dynamiczny jego rozwój.
Co prawda jedną z jego funkcji jest generator sygnałów, konkurencyjna propozycja do
opracowanego przeze mnie testera RH900, ale nie chciałbym uchodzić za "psa ogrodnika".
Jednocześnie uczestnicy spotkania mieli moŜliwość zapoznania się z katalogami innych
polskich producentów: lamp stroboskopowych - WTM z Lasek, mierników spręŜania - HP z
Bytomia, testerów Common Rail - Autoelektroniki z Poznania.
Szczególne podziękowania naleŜą się przedstawicielom firmy Wega z Warszawy, którzy nie
tylko przywieźli testery TECH i DS100E, ale równieŜ filmując dali wszystkim obecnym
moŜliwość obserwacji testerów na duŜym ekranie.
Jako pierwszy na stanowisko badawcze wjechał samochód VW Passat, w którym rozłączono
jedno złącze. To spowodowało, Ŝe z pamięci sterownika wszystkie testery odczytały 3 kody,
które w komunikatach podawanych w języku polskim brzmiały bardzo podobnie: czujnik
ciśnienia dolotowego, miernik masy powietrza, czujnik temperatury powietrza. Część
teoretyczna trwała 1.5 godziny, samochód przyjechał z Katowic i wszystkie testery w
parametrach rzeczywistych pokazały temperaturę w pobliŜu 50 st. C. Gdyby testery tak
szybko nawiązywały komunikację z pozostałymi markami, to testowanie zakończyłoby się
bardzo szybko. Przy 6 testerach i 5 samochodach mamy 30 podłączeń i zajęło to nam 5
godzin. Na podkreślenie zasługuje fakt, Ŝe oprócz moŜe jednego epizodu, panowała przyjazna
atmosfera, na zasadzie zdrowej konkurencji. Przedstawiciele wymieniali między sobą uwagi i
w ten sposób równieŜ poszerzali swoją wiedzę. Nikt równieŜ nie wyraŜał się krytycznie o
nieobecnych. Gdy jeden z przedstawicieli sugerował, Ŝe naleŜy silnik nagrzać do temperatury
80 st. C, aby skomunikować się testerem ze sterownikiem - pozostali zgodzili się, chociaŜ
mieli wątpliwości co do zasadności takiego oczekiwania. Przyjęliśmy równieŜ, Ŝe odkrycie,
jaki to jest system daje szansę na próbę skomunikowania się wybierając z menu inny model
samochodu. Tak było w przypadku Fiata Stilo, gdy nieraz wybierano Fiata Bravo. W
przypadku Opla ponownie niektórzy podejmowali próbę skomunikowania się ze
sterownikiem, gdyŜ okazało się, Ŝe w samochodzie zastosowano dodatkowe zabezpieczenie i
sens ma próba nawiązania komunikacji tylko wtedy, gdy silnik pracuje. W przypadku
KTS530 z wersją oprogramowania 04/2006, przy automatycznym przeszukiwaniu systemów,
takich prób nawiązania komunikacji było 22. Zastanawiająca jest właśnie słaba komunikacja
tego testera i zachodzi pytanie, czy ten tester komunikuje się nie najlepiej ze sterownikami
konkurentów, czy teŜ wystąpiła chwilowa niedyspozycja testowanego egzemplarza.
Rezultaty podłączeń testerów do samochodu zostały przedstawione w tabeli. NaleŜy dodać, Ŝe
formułowany nieraz zarzut występowania tekstów obcojęzycznych w komunikatach
pojawiających się na ekranie, nie został w przypadku tych testerów zauwaŜony.
Spotkanie potwierdziło tezę, Ŝe nie ma takiego testera, który skomunikowałby się ze
wszystkimi sterownikami w samochodzie i jednocześnie niektórym uświadomiło, Ŝe obsługa
testera nie jest równowaŜna obsłudze telefonu komórkowego. Inwestując w tego typu sprzęt,
trzeba określić swoje potrzeby, a następnie sprawdzić listę obsługiwanych systemów przez
oferowany tester. A być moŜe lepiej pozostać przy naprawie sprzęgła i hamulców...jeŜeli ktoś
jest niechętny do nauki. Przy zakupie testera nieuniknione jest poszerzanie wiedzy z zakresu
elektryki i elektroniki.
mgr inŜ. Ryszard Hołownia
VW Passat, 1.9
Bosch, AWX
2003r.
OPEL Astra G
1.7DTi
Siemens,
HDRC 2002r.
FIAT Stilo 1.6
16V Magneti
5NF 2003r.
FORD Escort
1.6 16V silnik
L1E 2000r.
PEUGEOT
Partner HDI
2.0 Siemens,
RHY 2003r.
MEGA
MACS
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Parametry - tak
Parametry - tak
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
ST6000
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry - tak
Parametry - tak
Parametry - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody -
nie
Kody - tak
TECH
Parametry - tak
Parametry - tak
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody -
nie
Kody - tak
CDIF/2
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody -
nie
Kody - tak
DS100E
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry - tak
BOSCH
KTS 530
Kody - tak
Kody - tak
Kody - tak
Kody -
nie
Kody -
nie
Parametry - tak
Parametry -
nie
Parametry -
nie
Parametry -
nie
Parametry -
nie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ewunia87.pev.pl