(ASPEKTY PRAWNE BEZPIECZENSTWA WYKLAD), Książki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Aspekty prawne zarządzania bezpieczeństwemPaństwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w LegnicyMgr inż. Joanna SnopkoAspekty prawne zarządzaniabezpieczeństwemGrudzień 2011Aspekty prawne zarządzania bezpieczeństwemSpis treści:WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI ZARZĄDZANIA.Hierarchiczna teoria potrzeb Maslowa45WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEMPojęcie bezpieczeństwaZagrożenia bezpieczeństwaZarządzanie bezpieczeństwem66711UWARUNKOWANIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA12Koncepcja obronności państwa.14Cele strategiczne w dziedzinie obronności14Reagowanie na zewnętrzne zagrożenie państwa15Stan wojenny20Zasady działania organów władzy publicznej21Zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie trwania stanuwojennego22SYSTEM OBRONY PAŃSTWA24Podsystem kierowania obronnością państwa26Minister Obrony Narodowej27Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych29Podsystem militarny – Siły Zbrojne RP31Przygotowania podsystemu militarnego32Podsystem niemilitarny – pozamilitarne struktury obronne33Przygotowania podsystemu niemilitarnego34Rezerwy państwowe34Mobilizacja gospodarki36Militaryzacja37Ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa39Ochrona dóbr kultury42Przygotowania transportu i infrastruktury transportowej46Przygotowania służby zdrowia52Systemy łączności56Usługi pocztowe58Infrastruktura telekomunikacyjna.59Świadczeniaosobiste i rzeczowe na rzecz obrony w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasiewojny60Określenie organów właściwych do nakładania niektórych obowiązków i zadańniezbędnych na potrzeby obrony państwa64Szkolenia obronne i kontrole zadań obronnych65OBRONA CYWILNAOBRONNOŚĆ PAŃSTWA W CZASIE POKOJURejestracja i kwalifikacja wojskowaZasadnicza służba wojskowaPrzeszkolenie wojskoweSłużba przygotowawcza7076787879792Aspekty prawne zarządzania bezpieczeństwemĆwiczeniawojskowe i okresowa służba wojskowaŚwiadczeniaosobiste w czasie pokojuŚwiadczeniarzeczowe w czasie pokoju808081BEZPIECZEŃSTWO OBYWATELI87Kierowanie ratownictwem88Policja88Współpraca z organami gminy.90Zakres uprawnień Policji91Straże gminne.92Organizacja, zadania i zakres uprawnień straży92Straż Pożarna94Organizacja Państwowej Straży Pożarnej95Współdziałanie PSP z organami gminy.99Organizacja i prowadzenie akcji ratowniczej99Czynności kontrolno-rozpoznawcze100Organizacja Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego101Walka z pożarami i innymi klęskamiżywiołowymi.Ratownictwo techniczne, chemiczne,ekologiczne i medyczne102Organizacja stanowisk kierowania oraz dysponowanie sił iśrodkówsystemu do działańratowniczych107Kierowanie działaniem ratowniczym108Podstawowe elementy składowe powiatowych i wojewódzkich planów ratowniczych111Ochrona przeciwpożarowa.113Zapobieganie pożarowi, klęsceżywiołowejlub innemu miejscowemu zagrożeniu113Organizacja ochrony przeciwpożarowej115Ewakuacja119Szczegółowa organizacja, sposób funkcjonowania oraz realizacji zadań wojewódzkichcentrów powiadamiania ratunkowego123Ratownictwo medyczne126Europejski Numer Alarmowy 112128ZARZĄDZANIE KRYZYSOWEZarządzanie kryzysowe i jego fazyZarządzanie kryzysoweOchrona przed powodzią i susząOchrona przed susząTerroryzmStan wyjątkowy1291291411651681681693Aspekty prawne zarządzania bezpieczeństwemWprowadzenie do problematyki zarządzania.Aby w ogóle mówić o zarządzaniu trzeba dokonać wprowadzenia i przedstawićelementy teorii zarządzania po to,żebywiedzieć, czym jest zarządzanie, jakie są jegoelementy oraz funkcje zarządzania.Zarządzanie to proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowaniapracy członków organizacji oraz wykorzystywania wszelkich dostępnych zasobóworganizacji do osiągnięcia jej celów; stwarzanie ludziom warunków aby mogli osiągnąć cele(celem jest każdy pożądany stan rzeczy, na tyle ważny dla działającego,żewyznaczastrukturę i kierunek jego działań). Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi, jest głębokoosadzone w kulturze, doprowadza do zdolności samo uczenia, posługuje się informacjami,wymaga rozbudowanego systemu ocen, musi być zorientowane na wynik (cel). Zarządza sięzasobami:−rzeczowymi;−ludzkimi (pracownicy i ich wiedza);−finansowymi;−technologią;−informacjami.Zarządzanie jest działalnością kompleksową, którą rozłożyć można na elementy składowe wtrzech wymiarach:−szczebla zarządzania;−obszar zarządzania;−funkcji.Szczebel zarządzania:−I poziom – kierownictwo naczelne (dyrektor, prezes);−II poziom – kierownik wydziału, zakładu, filii itp.−III poziom – kierownik sekcji, zmiany, mistrz.Obszar zarządzania – określony obszar za który odpowiada manager np. dyrektor zakładu,szef kadr, kierownik sekcji, mistrz, itp.Funkcje zarządzania – składowe procesu zarządzania.−planowanie- polega na przewidywaniu przyszłego układu warunków iśrodkówdziałania i na formułowaniu celów działania dostosowanych do tego układu.−organizowanie(polega na wykonywaniu czynności mających na celu powiązanieróżnorodnych działań członków organizacji w pewne bardziej lub mniej trwałezespoły działań)−motywowanie(polega na wywoływaniu u podwładnych właściwego stosunku dopowierzonych im zadań). Narzędziami motywacji są bodźce motywacyjne,oddziaływujące na podwładnych w pozytywny lub negatywny sposób (premie,nagrody, nagany). Teoria motywacji Hertzberga.−kontrola(polega na porównywaniu przebiegu lub wyników pewnych działań, tzn.stanu osiągniętego z planowym celem, tzn. ze stanem złożonym) - wstępna -bieżąca - doraźna – końcowa.4Aspekty prawne zarządzania bezpieczeństwemZarządzanie jest nauką poznawczą i inżynieryjną. Oznacza tożegospodarczy,społeczny i kulturalny rozwój społeczeństwa w coraz większym stopniu uzależniony jest odosiągnięć naukowo – technicznych. O społecznej wydajności pracy, o wielkości produkcji ijej jakości nie decyduje już liczba pracowników, lecz rozwój nauki i zastosowanie technologiiopartych na badaniach naukowych. Coraz bardziej złożona działalność współczesnychprzedsiębiorstw oraz szeroki zakres najróżniejszych problemów organizacji i zarządzaniagospodarką narodową stanowią przedmiot badań wielu dyscyplin naukowych. Syntetycznapróba charakterystyki dorobku prekursorów naukowego zarządzania sprowadza się dostwierdzenia iż stworzyli oni system twierdzeń przydatnych dla praktyki, oparty naobserwacjiżycia.Naukowe zarządzanie trzeba traktować jako dziedzinę w której praktykabez teorii jest tak samo nieużyteczna jak teoria bez praktyki.Hierarchiczna teoria potrzeb MaslowaAbraham Maslow to kolejna postać, która z całą pewnością zasługuje na miejscepomiędzy największymi sławami psychologii wieku dwudziestego. Urodzony w kwietniu1908 roku w Nowym Jorku, wżydowskiejrodzinie, która wyemigrowała do USA z terenówrosyjskich, okazał się być niezwykle zdolnym młodzieńcem, który w wieku niespełnatrzydziestu lat został profesorem psychologii w Brooklyn College. W czasie całego swojegożyciazajmował się przede wszystkim psychologią transpersonalną oraz humanistyczną,wprowadzając do nich wiele nowych pojęć i idei, które wykorzystywane są do dniadzisiejszego. W 1954 roku pojawiła się książka Motywacja i Osobowość – to właśnie w niejrozwinął i dokładnie wytłumaczył swoją teorię hierarchicznego układu potrzeb każdejjednostki (popularnie zwaną piramidą Maslowa). Abraham Maslow budując swoją teoriępotrzeb opierał się na osiągnięciach szkoły stosunków społecznych Eltona Mayo. Postawił onhipotezę,żeczłowiek w swoim działaniu dąży do zaspokojenia zespołu potrzeb, zaś potrzebyte tworzą logiczną hierarchię rozpoczynającą się od potrzeb niższego stopnia, którychzaspokojenie redukuje niedobory w systemie fizjologicznym (potrzeba pożywienia i wody), akończącą się wyższego stopnia potrzebami osobistymi i abstrakcyjnymi.Hierarchia potrzeb wg A. Maslowa:−potrzebyfizjologiczne– najbardziej podstawowe potrzeby człowieka dotyczącestanu jego biologicznego istnienia, jak np.: głód, pragnienie, schronienie, zdrowie,seks, dobre samopoczucie, itp.−potrzebybezpieczeństwa– stabilność i bezpieczeństwo sytuacji, poczuciepewności, zabezpieczenia przed szkodą fizyczną i psychiczną (ból, choroba,strach, niepokój) itd.−potrzebyafiliacji(przynależności społecznej) – miłość, akceptacja, przynależnośćdo społeczeństwa, grupy lub rodziny, przyjaźń, dobre stosunki międzyludzkie itp.−potrzebauznania(szacunku) – uznanie wewnętrzne, tj. poczucie własnej wartości,niezależność, kompetencja zawodowa i osobista−potrzebasamorealizacji-dążność do własnego rozwoju, samospełnienie,wykorzystanie całkowitego potencjału swoich możliwości.A. Maslow dzieli wyżej wymienione potrzeby na 2 grupy, tzn.:−potrzebyniższego rzędu– tj. potrzebyfizjologiczne i bezpieczeństwa,któresatysfakcję zewnętrzną człowiekowi, np. w firmie będą to odpowiednie pensje,regulacje wynikające ze zbiorowych umów pracowniczych.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]