#04-Ciało Przyczynowe Powell, Teozofia.org(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
ARTHUR E.POWELL
CIAŁO PRZYCZYNOWE
The Casual Body and the Ego
Inne ksi
ki A.E.Powell'a wydane dotychczas w Polsce:
CIAŁO ETERYCZNE CIAŁO ASTRALNE CIAŁO MENTALNE
SPIS TRE
CI:
Wst
p
Rozdział I: Opis ogólny
Rozdział II: Pole ewolucji
Rozdział III: Wyłonienie si
monad
Rozdział IV: Formowanie pi
ciu sfer
Rozdział V: Królestwa
ycia
Rozdział VI: Wi
zanie atomów – I wy
sza triada
Rozdział VII: Wi
zanie atomów – II wy
sza triada
Rozdział VIII: Hierarchie twórcze
Rozdział IX: Dusze grupowe
Rozdział X: Mineralna dusza grupowa
Rozdział XI: Ro
linna dusza grupowa
Rozdział XII: Zwierz
ca dusza grupowa
Rozdział XIII: Indywidualizacja – jej mechanizm i cel
Rozdział XIV: Metody i stopnie indywidualizacji
Rozdział XV: Funkcje ciała przyczynowego
Rozdział XVI: Skład i struktura
Rozdział XVII: My
l w sferze przyczynowej
Rozdział XVIII: Rozwój i zdolno
ci ciała przyczynowego
Rozdział XIX:
ycie po
mierci
Rozdział XX: Triszna przyczyn
reinkarnacji
Rozdział XXI: Atomy permanentne a mechanizm reinkarnacji
Rozdział XXII: Ego i reinkarnacja
Rozdział XXIII: Ego i jego "inwestycje"
Rozdział XXIV: Ego i osobowo
Rozdział XXV: Ego w osobowo
ci
Rozdział XXVI: Ego i osobowo
– pomoce sakramentalne
Rozdział XXVII: Pami
dawnych
ywotów
Rozdział XXVIII: Ego we własnej sferze
Rozdział XXIX: Wtajemniczenie
Rozdział XXX:
wiadomo
buddhiczna
Rozdział XXXI: Ego i monada
Rozdział XXXII: Wy
sze wtajemniczenie
Zako
czenie
2
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
WST
P
Ksi
ka ta stanowi czwarty i ostatni tom z serii o ciałach człowieka. Cała ta seria jest
napisana według tego samego planu. Około czterdzie
ci tomów w wi
kszo
ci autorstwa
Annie Besant i C. W. Leadbeatera zostało dokładnie przejrzanych, a zebrany materiał
sklasyfikowany i uporz
dkowany według odpowiednich działów, tak aby da
uczniowi
współczesnej teozofii zwarty i konsekwentny opis subtelniejszych ciał człowieka.
Ponadto wł
czono du
o informacji o sferach lub
wiatach, zwi
zanych z tymi czterema
ciałami człowieka. Dlatego prawdopodobnie b
dziemy bliscy prawdy mówi
c,
e w tych
czterech ksi
kach mo
na znale
tre
niemal wszystkiego, co zostało opublikowane przez
dwóch głównych pionierów w zakresie tajemnic odwiecznej m
dro
ci; wyj
tek stanowi
pewne specjalne zagadnienia (jak np. chemia okultystyczna). Autor ufa,
e intensywna praca,
która zaj
ła mu około trzech i pół lat, ułatwi nieco drog
wszystkim pragn
cym uzyska
zwi
zły zarys tego, co mo
na by nazwa
technicznym aspektem współczesnej teozofii.
Bior
c pod uwag
fakt,
e w niedalekiej przyszło
ci nasza wiedza okultystyczna o sferach
subtelniejszych ni
sfera fizyczna prawdopodobnie ogromnie si
zwi
kszy, uznałem za rzecz
po
dan
podj
cie tego niemałego zadania uło
enia w formie podr
cznika wiadomo
ci, które
ju
posiadamy, zanim ogólna ich masa stanie si
zbyt trudna do takiej syntezy. Co wi
cej,
dzi
ki uporz
dkowaniu materiału konstruuj
zarys lub szkielet, do którego b
dzie mo
na
wł
cza
dalsze informacje, w miar
ich przybywania.
A. E. P.
SPIS RYSUNKÓW
1. Pocz
tek wszech
wiata
2. Przejawienie
wiadomo
ci Logosa
3. Odpowied
materii
4. Zst
pienie monad
5. Formowanie pi
ciu ni
szych sfer
6. Królestwa
ycia
7. Aspekty
wiadomo
ci i wła
ciwo
ci materii
8. Siedem typów monad i siedem typów materii
9. Powi
zanie permanentnych atomów: atmicznego, buddhiczne-go, mentalnego
10. Monada i wy
sza trójca
11. Powi
zanie jednostki mentalnej i permanentnych atomów: astralnego i fizycznego
12. Monada i wy
sza trójca
13. Siedem pierwotnych dusz grupowych
14. Mineralna dusza grupowa
15. Ro
linna dusza grupowa
16. Zwierz
ca dusza grupowa
17. Podział zwierz
cej duszy grupowej
18. Zwierz
ca dusza grupowa zawieraj
ca tylko jedn
triad
19. Indywidualizacja
3
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
20. Formowanie si
duszy grupowej i ciała przyczynowego
21. Trzy fale
ycia
22. Siedem stopni ewolucji i inwolucji
23. Od minerału do człowieka
24. Oddziaływanie ciała astralnego na ciało mentalne i przyczynowe
25. Cykl reinkarnacji
26. Ciało przyczynowe jako kielich (czara)
27. Ego i jego “inwestycja" (l)
28. Ego i jego “inwestycja" (II)
29. Ego i osobowo
30. Symbole znajduj
ce si
na rys. 31-35
31. Pierwiastki “inteligentnego i kulturalnego" człowieka
wieckiego
32. Pierwiastki subdiakona i diakona
33. Pierwiastki kapłana
34. Pierwiastki biskupa
35. Człowiek doskonały
36. Ego i my
lokształty o nim w dewakanie
37. Ego w dewakanie
38. Jedno
w wielo
ci
39. Monada, ego i osobowo
(l)
40. Stosunek monady do ego i ego do osobowo
ci
41. Monada, ego i osobowo
(II)
42. Monada, ego i osobowo
: “zjednoczenie"
43. Symbolizm eucharystii
44. Wielkie trójk
ty Hierarchii
45. Hierarchia Okultystyczna
ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY
W poprzednich trzech tomach tej serii, a mianowicie w Ciele eterycznym. Ciele astralnym i
Ciele mentalnym, studiowali
my przebieg
ycia ka
dego z tych trzech wy
szych narz
dzi
człowieka. W tomach tych wystarczyło wzi
pod uwag
ka
de z owych trzech narz
dzi,
jakimi aktualnie posługuje si
człowiek, i podda
badaniu metody jego działania, prawa
wzrostu,
mierci, a potem formowanie si
zal
ka, jakim s
atomy permanentne i jednostka
mentalna – nowych narz
dzi tego samego rodzaju, umo
liwiaj
cych ewolucj
człowieka w
trzech ni
szych sferach.
Gdy zaczynamy z kolei studiowa
ciało przyczynowe, praca nasza wchodzi w now
faz
i
przegl
d ewolucji człowieka musi mie
o wiele szerszy zasi
g. Powodem tego jest fakt,
e
podczas gdy ciała: eteryczne, astralne i mentalne istniej
tylko w ci
gu jednej ludzkiej
inkarnacji, to znaczy s
wyra
nie
miertelne, to ciało przyczynowe istnieje przez czas całej
ewolucji człowieka, w ci
gu wielu inkarnacji, i dlatego jest wzgl
dnie nie
miertelne.
Powiedzieli
my: wzgl
dnie nie
miertelne, poniewa
jak zobaczymy w dalszym ci
gu, istnieje
moment, kiedy człowiek po zako
czeniu swej normalnej ludzkiej ewolucji rozpoczyna
4
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
ponadnormaln
ewolucj
i traci ciało przyczynowe, w którym
ył i rozwijał si
podczas
minionych wieków.
Dlatego zajmuj
c si
ciałem przyczynowym człowieka, nie mo
emy ju
pozosta
w obr
bie
osobowo
ci, przygl
daj
c si
ka
demu z jej narz
dzi i poznaj
c z jej punktu widzenia, jak ono
słu
y ewolucji prawdziwego człowieka, który si
nim posługuje; musimy natomiast stan
z
boku, patrz
c z góry na narz
dzia człowieka, jego osobowo
ci, traktuj
c je jako liczne
przemijaj
ce instrumenty stwarzane na jego u
ytek, a potem odrzucane, tak jak si
odrzuca
zu
yte narz
dzia, gdy spełniły swe zadanie.
Ponadto, aby nasze studium było dostatecznie szerokie i pełne, a z intelektualnego punktu
widzenia zadowalaj
ce, musimy odkry
i zbada
pochodzenie i narodzenie ciała
przyczynowego, to znaczy pozna
, jak si
ono uformowało na pocz
tku. Stwierdzaj
c,
e ma
pocz
tek, dostrzegamy natychmiast,
e nie tylko musi ono mie
swój koniec, ale tak
e istnieje
jako inna forma
wiadomo
ci, która posługuje si
ciałem przyczynowym, podobnie jak ego w
ciele przyczynowym posługuje si
ciałami osobowo
ci. T
inn
form
wiadomo
ci jest
oczywi
cie ludzka monada. Aby wi
c w pełni zrozumie
rol
, jak
odgrywa ciało
przyczynowe w ogromnej historii ewolucji ludzkiej, musimy te
studiowa
monad
.
Cofaj
c si
do narodzin, czyli uformowania si
ciała przyczynowego, pogr
amy si
od razu
w rozwa
aniu nad zawiłym zagadnieniem duszy grupowej, którym musimy si
zaj
.
Szukaj
c pocz
tków duszy grupowej, dochodzimy, cofaj
c si
krok za krokiem, do Trzech
Wielkich Fal Boskiego
ycia, od których pochodz
wszystkie formy przejawionego
ycia.
Omawiaj
c Trzy Wielkie Fale musimy z konieczno
ci zaj
si
równie
w pewnej mierze
spraw
uformowania materialnego
wiata, od którego te fale płyn
.
Aby zatem nasze studium ciała przyczynowego mogło by
zrozumiałe, musimy opisa
,
cho
by tylko w krótkim zarysie, powstanie pola ewolucji, pojawienie si
na tym polu
wielkich strumieni
ycia, wyłanianie si
monad, budowanie licznych królestw
ycia i
zanurzanie si
monad za pomoc
atomów permanentnych w materialnym
wiecie oraz
stopniowy rozwój
ycia duszy grupowej a
do chwili, kiedy po eonach istnienia osi
gni
ty
zostanie moment indywidualizacji i pojawi si
po raz pierwszy ciało przyczynowe.
Potem nasze rozwa
ania pójd
na ogół tym samym torem, jak w poprzednich ksi
kach tej
serii. B
dziemy musieli zaj
si
po kolei funkcjami ciała przyczynowego; jego składem i
struktur
; natur
my
li przyczynowej; rozwojem i zdolno
ciami; cz
ci
ycia po
miertnego
człowieka, która upływa w ciele przyczynowym w wy
szych niebia
skich
wiatach.
Potem musimy przej
do bardziej szczegółowego poznania istoty ego, które mieszka w ciele
przyczynowym i nim si
posługuje, rzutuj
c w niego cykl reinkarnacji osobowo
ci za
osobowo
ci
. Musimy pozna
to, co nazywa si
triszn
, “pragnieniem", i jest prawdziw
przyczyn
reinkarnacji; nast
pnie atomy permanentne i mechanizm reinkarnacji oraz stosunek
ego do całego procesu reinkarnacji i osobowo
ci, któr
ona rzutuje w ni
sze
wiaty. Trzeba
starannie przeanalizowa
cały stosunek ego do osobowo
ci, jego poł
czenie z ni
oraz
sposób, w jaki jej u
ywa.
Osobny rozdział zostanie po
wi
cony niektórym sakramentalnym
rodkom, maj
cym
wzmocni
i ulepszy
poł
czenie mi
dzy ego a osobowo
ci
, w dalszym rozdziale wyja
niona
zostanie sprawa pami
ci dawnych
y
.
5
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
Potem przejdziemy do opisu, o tyle, o ile jest to mo
liwe,
ycia ego w jego własnej sferze. To
doprowadzi nas do wtajemniczenia i przyj
cia do Wielkiego Białego Braterstwa, kiedy to
ciało przyczynowe na chwil
znika. Podejmiemy prób
opisu
wiadomo
ci buddhicznej oraz
zwi
złego przedstawienia faktów dotycz
cych drugiego i wy
szych wtajemnicze
.
Wreszcie zako
czymy nasz
dług
histori
opisem stosunku ego do jego “Ojca w niebisiech",
czyli monady.
Tak wi
c, jak ju
powiedziałem, pole, które staramy si
ogarn
w tej ksi
ce, jest o wiele
wi
ksze, ani
eli miało to miejsce w którymkolwiek z poprzednich trzech tomów tej serii.
Mam nadziej
,
e ksi
ka ta pozwoli uczniowi teozofii uzyska
wgl
d w cudown
panoram
ludzkiej ewolucji i pozna
w prawdziwej perspektywie rol
, jak
odgrywa ka
de z czterech
subtelnych ciał człowieka: eteryczne, astralne, mentalne i przyczynowe.
ROZDZIAŁ II: POLE EWOLUCJI
Przez pole ewolucji rozumiemy materialny wszech
wiat, w którym odbywa si
ewolucja.
Mówi
c
ci
le,
ycie, czyli duch, oraz materia nie maj
w rzeczywisto
ci oddzielnego bytu,
lecz raczej stanowi
dwa przeciwne bieguny jednego noumenu; ale dla intelektualnej analizy
dogodnie jest rozpatrywa
te dwa aspekty lub bieguny tak, jakby były odr
bne, w podobny
sposób jak budowniczy traktuje mniej lub bardziej oddzielnie plany cz
ci budynku, chocia
stanowi
one tylko abstrakcj
jednej cało
ci – mianowicie budynku.
W naszym Układzie Słonecznym pole ewolucji składa si
z siedmiu sfer lub
wiatów, które
mo
na rozpatrywa
w trzech grupach:
1. Pole przejawienia samego Logosa.
2. Pole normalnej ewolucji.
3. Pole normalnej ewolucji ludzkiej, zwierz
cej, ro
linnej, mineralnej i elementalnej.
Fakty te zestawia najbli
sza tabela.
Sfery adi i anupadaka istniały – jak to przyjmujemy – przed uformowaniem si
Układu
Słonecznego. Mo
na sobie wyobrazi
,
e sfera adi obejmuje tyle materii przestrzeni,
symbolizowanej przez punkty, ile Logos wyznaczy na materialn
podstaw
układu, który ma
zamiar utworzy
.
Sfer
anupadaka, przedstawion
za pomoc
linii, mo
emy sobie wyobrazi
jako zło
on
z tej
samej materii, zmodyfikowanej lub zabarwionej Jego indywidualnym
yciem wszystko
o
ywiaj
c
wiadomo
ci
, dzi
ki czemu ro
ni si
ona w pewnym stopniu od analogicznej
sfer^ w innym Układzie Słonecznym. Poj
cia te mo
na przedstawi
w sposób symboliczny
nast
puj
co:
Numer
kolejny sfery
Sanskrycka
Pole ewolucji
Nazwa sfery
Pole ewoluccji
Polska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]