(3) C-313 05 Brzeziński v. Dyrektor Izby Celnej w Warszawie KOMUNIKAT, Europeistyka II rok EPG, Ćwiczenia ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CJE/07/4
18 stycznia 2007 r.
Kontakty z Mediami i Informacja
KOMUNIKAT PRASOWY nr 4/07
18 stycznia 2007 r.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-313/05
Maciej Brzeziński / Dyrektor Izby Celnej w Warszawie
Prawo wspólnotowe sprzeciwia się polskiemu podatkowi
akcyzowemu w zakresie, w jakim obciąża on samochody
używane, starsze niż dwa lata, przywożone z innego państwa
członkowskiego, w większym stopniu niż te, które zostały już
zarejestrowane na miejscu
Zgodnie z polską ustawą z 2004 r.
1
podatek akcyzowy nakładany jest w związku z nabyciem
używanych pojazdów pochodzących z innych państw członkowskich, lecz nie jest nakładany
w związku z nabyciem używanych pojazdów zarejestrowanych już w Polsce, na które to
pojazdy został już nałożony przed ich pierwotnym zarejestrowaniem. W przypadku
samochodów nowych lub mających mniej niż dwa lata stawka akcyzy wynosi 3,1% lub
13,6% w zależności od pojemności silnika. Natomiast w przypadku samochodów starszych
niż dwa lata stawka ta zmienia się wraz z wiekiem samochodu i może dochodzić do 65 %
podstawy opodatkowania.
M. Brzeziński nabył w Niemczech Volkswagena Golfa II wyprodukowanego w 1989 r.,
którego następnie przywiózł do Polski. Złożył on deklarację uproszczoną dotyczącą nabycia
tego samochodu we Wspólnocie i uiścił kwotę 855 PLN tytułem podatku akcyzowego.
Oceniając, że podatek ten jest sprzeczny z postanowieniami traktatu WE, zażądał zwrotu
zapłaconego podatku akcyzowego.
Jako że organy celne nie uwzględniły jego wniosku, M. Brzeziński wniósł skargę do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd ten zwrócił się do Trybunału
Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z pytaniami w przedmiocie zgodności polskiego
podatku akcyzowego z prawem wspólnotowym.
1
Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2004 r.
nr 29, poz. 257) w wersji znajdującej zastosowanie w sprawie przed sądem krajowym.
Trybunał przypomniał, że art. 90 WE służy zagwarantowaniu całkowitej neutralności
podatków wewnętrznych w aspekcie konkurencji pomiędzy produktami znajdującymi się już
na rynku krajowym a produktami przywożonymi z zagranicy.
Badając zgodność podatku akcyzowego pod kątem art. 90 WE, Trybunał wyjaśnił, że
należy
porównać skutki podatku akcyzowego obciążającego samochody przywożone z innego
państwa członkowskiego ze skutkami rezydualnego podatku akcyzowego obciążającego
używane samochody osobowe znajdujące się już na rynku polskim
, które zostały już
opodatkowane tym podatkiem przy pierwszej ich rejestracji.
Trybunał stwierdził, że sporny podatek akcyzowy jest nakładany tylko jeden raz na wszystkie
pojazdy, które są przeznaczone do zarejestrowania w Polsce, zarówno nowe, jak i używane,
niezależnie od tego, czy zostały wyprodukowane na terytorium kraju, czy przywiezione z
innych państw członkowskich. Jednakże stawka podatku akcyzowego, który obciąża
samochody używane sprzedawane po więcej niż dwóch latach od daty ich produkcji, wzrasta
wraz z wiekiem samochodu.
W tej kwestii Trybunał ocenił, że to na sądzie krajowym spoczywa obowiązek zbadania, czy
taki wzrost stawki dotyczy wyłącznie pojazdów używanych pochodzących z innego państwa
członkowskiego niż Rzeczpospolita Polska oraz czy z kolei w przypadku pojazdów
używanych zarejestrowanych w Polsce jako nowe, stawka rezydualnego podatku
akcyzowego zawartego w wartości takiego pojazdu pozostaje niezmienna.
Trybunał podkreślił, że dane opodatkowanie można uznać za zgodne z art. 90 WE tylko
wtedy, gdy zostanie wykazane, iż jest ono tak skonstruowane, że wyklucza w każdym
przypadku opodatkowanie przywożonych produktów w wyższym stopniu niż produktów
krajowych, oraz że w związku z tym nie wywołuje ono w żadnym razie dyskryminujących
skutków.
W związku z tym Trybunał doszedł do wniosku, że
prawo wspólnotowe sprzeciwia się
podatkowi akcyzowemu w zakresie, w jakim kwota podatku nakładana na pojazdy
używane starsze niż dwa lata, nabyte w państwie członkowskim innym niż Polska,
przewyższa rezydualną kwotę tego podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych
pojazdów
, które zostały zarejestrowane wcześniej w Polsce.
Ponadto Trybunał uznał, że
nie ma podstaw ograniczenia skutku tego wyroku w czasie
.
Dokument nieoficjalny, sporządzony na użytek mediów, który nie wiąże w żaden sposób Trybunału
Sprawiedliwości.
Dostępne wersje językowe: CS, DE, EN, FR, HU, IT, PL, SK, SL
Pełny tekst wyroku znajduje się na stronie internetowej Trybunału
Tekst jest z reguły dostępny od godz. 12.00 CET w dniu ogłoszenia.
W celu uzyskania dodatkowych informacji proszę skontaktować się z Ireneuszem Kolowcą
Tel. (00352) 4303 2878 Faks (00352) 4303 2053
Nagranie wideo z ogłoszenia wyroku jest dostępne przez EbS “Europe by Satellite”,
serwis prowadzony przez Komisję Europejską, Dyrekcję Generalną ds. Prasy i Komunikacji,
L-2920 Luksemburg, tel. (00352) 4301 35177 faks (00352) 4301 35249
lub B-1049 Bruksela, tel. (0032) 2 2964106 faks (0032) 2 2965956
[ Pobierz całość w formacie PDF ]