Ćwiczenia i zabawy dla dzieci agresywnych i nadpobudliwych, dla chomika, internet
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ćwiczenia i gry zespołowe przeciwko agresji
Zabawa „Podróż do Krainy Wściekłości”
Pomoce: zbędne.
Przebieg zabawy: prowadzący opowiada historyjkę, w trakcie której wykonywane są określone ruchy -
wszystkie dzieci je powtarzają, mogą wymyślać też własne.
„Udajemy się dziś w podróż do tajemniczego kraju.
Jedziemy pociągiem
(
dzieci pokazują, jak jadą
pociągiem
). Wreszcie
pociąg zatrzymuje się
, dotarliśmy do Krainy Radości. Ludzie, którzy tu mieszkają są
zawsze radośni i
uśmiechnięci
. Cieszą się już od rana, jak tylko
wstaną
.
Przeciągają się
z zadowoleniem,
witają się
z nami
z uśmiechem
,
podskakują do góry
z radości,
obejmują
nas i
tańczą z nami dwójkami
,
trójkami w dużym kole
, żadne dziecko nie jest samo... Niestety, musimy jechać dalej.
Wsiadamy do
pociągu
i
jedziemy
... nagle robi się ciemno.
Pociąg staje
– dotarliśmy do Krainy Wściekłości. Tu mieszkają
ludzie, którzy czują się obrażeni i niesprawiedliwie traktowani. Są źli i zdenerwowani,
tupią nogami
,
potrząsają głowami
,
ściskają dłonie w pięści
i
wołają:
Nie lubię cię!
Wreszcie nasza lokomotywa
sapie
i wzywa nas
do pociągu.
Zatrzymujemy się
,
nabieramy dużo powietrza do płuc
... i
uspokajamy się
.
Wsiadamy do pociągu
i
jedziemy dalej
...
Pociąg zatrzymuje się
na końcowej stacji – jesteśmy w Krainie
Spokoju. Wszyscy ludzie
uśmiechają się
,
poruszają się spokojnie i ostrożnie
,
delikatnie głaskają się
nawzajem
,
prowadzą się za ręce
albo
siedzą spokojnie obok siebie
. Jest cicho...”.
Fantazja w czasie podróżowania nie ma granic. Można się przemieszczać innym środkiem lokomocji.
W każdym jednak przypadku podróż powinna się zakończyć w Krainie Spokoju.
Jak czują się dzieci w trakcie podróży? Jak czują się po jej zakończeniu?
Ćwiczenie „Wściekłe początki zdania”
Pomoce: kartka A4 i długopis/mazak dla każdego dziecka.
Przebieg ćwiczenia: dzieci mają za zadanie dokończyć rozpoczęte przez prowadzącego zdania, np.:
- Kiedy jestem wściekły, wtedy...
- Mój kolega złości mnie, gdy...
- Najbardziej złości mnie, gdy...
- Kiedy inne dzieci mnie złoszczą, to...
- Ciągle muszę...
DOP dla Dzieci i Młodzieży :: Bielsko-Biała 2011
1/5
- Mój tata mówi: kiedy inni mnie denerwują, wtedy...
- Moja mama mówi: kiedy inni mnie denerwują, wtedy...
- Kiedy inni są rozzłoszczeni, wtedy...
Dokończenia zdań są porównywane i omawiane przez grupę, początki powinny odnosić się do aktualnej
sytuacji w grupie. Jeśli występują konflikty, ćwiczenie to jest dobrą okazją do zastanowienia się nad nimi,
pomaga też znaleźć sposób na ich rozwiązanie.
Ćwiczenie „Ręka nie musi bić”
Cele: wiele dzieci wykorzystuje swoje ręce przede wszystkim do bicia, szczypania i popychania. Dzięki temu
ćwiczeniu doświadczają one tego, że rękoma można również nawiązywać przyjazne kontakty z innymi
ludźmi.
Pomoce: zbędne.
Przebieg ćwiczenia: wszyscy siedzą w kole i zamykają oczy. Prowadzący mówi, co każdy ma robić:
„Siedzisz bardzo wygodnie, obie stopy opierają się pewnie o podłogę. Skoncentruj się na oddechu. Poczuj,
jak on przychodzi i odchodzi, przychodzi i odchodzi, przychodzi i odchodzi...
Wydychasz cały swój niepokój i napięcie. Stajesz się spokojny, coraz spokojniejszy...Oddychasz głęboko
i równomiernie...
Czujesz się bardzo dobrze. Połóż teraz twoją prawą rękę na lewej, dotykając do niej grzbietem dłoni. Poczuj,
jak twoja prawa ręka czuje się, leżąc na twojej lewej ręce.
Pogłaskaj delikatnie lewym palcem wskazującym twoją prawą dłoń, najpierw po kciuku, potem po palcu
serdecznym i po małym palcu, a potem z powrotem po wewnętrznej stronie dłoni. Teraz głaskasz delikatnie
wewnętrzną stronę twojej ręki. Czujesz tam pagórki i doliny, rowki i zaokrąglenia. Do czego potrzebujesz tej
dłoni? Co możesz nią zrobić, kiedy ona jest taka miękka i odprężona jak teraz?”
W tym momencie kończymy ćwiczenie albo zamieniamy dłonie. Zabawę można też przeprowadzić
w parach: „Co twoja dłoń może zrobić z dłonią drugiego dziecka? Co może ona uczynić, abyście się oboje
dobrze czuli?” Najpierw uczestnicy powinni dobrać się samodzielnie parami, tak by utworzyły je lubiące się
osoby. Dopiero, gdy wszyscy przyzwyczaja się do charakteru tego ćwiczenia, tworzymy przypadkowe pary.
Następnie przeprowadzamy końcową rozmowę.
Jak dzieci czuły się w trakcie tego ćwiczenia i po jego
zakończeniu? Do czego wykorzystują one codziennie swoje ręce?
DOP dla Dzieci i Młodzieży :: Bielsko-Biała 2011
2/5
Ćwiczenie „Jestem dumny”
Często przypominamy sobie nieprzyjemne doświadczenia. Każde dziecko jednak z pewnością, nauczyło się
lub zrobiło w ostatnim czasie coś pozytywnego, z czego może być dumne.
Pomoce: zbędne.
Przebieg ćwiczenia: dzieci siedzą w kole i uzupełniają po kolei początek zdania:
„Jestem dumny z tego,
że...”
. Na przykład:
- Jestem dumny z tego, że odważyłem się przejść obok wielkiego, groźnie wyglądającego psa.
- Jestem dumny z tego, że nie uderzyłem (kogoś), kiedy mnie zdenerwował.
- Jestem dumny z tego, że nauczyłem się jeździć na rowerze.
Nie zmuszamy żadnego z dzieci do zabrania głosu. Ale być może również prowadzący zastanowi się
i opowie, z czego jest dumny.
Czy trudno jest przypominać sobie coś pozytywnego?
Jak czujemy się, gdy to otwarcie wypowiadamy?
Co szczególnie podobało się dzieciom u innych uczestników zabawy?
Co mogłyby same również kiedyś wypróbować?
Zabawa „Poufna wiadomość”
Pomoce: kartki A4, długopisy/mazaki.
Przebieg zabawy: dzieci siadają jedno za drugim w szeregu tak, aby każdy mógł swobodnie dosięgnąć
rękami pleców swojego poprzednika. Uczestnik na samym końcu rysuje na kartce „poufną wiadomość”:
symbole, cyfry, litery itp., a następnie odkłada ją w takie miejsce, gdzie nikt nie będzie mógł jej podejrzeć.
Dziecko na drugim końcu otrzymuje też kartkę i ołówek. Teraz ostatni uczestnik, autor „poufnej
wiadomości”, rysuje ją na plecach swojego poprzednika. Ten przekazuje ją rękami dalej na plecy następnej
osoby – powtarza się to tak długo, aż wszyscy dostaną wiadomość. Ostatnie dziecko zapisuje na kartce, co
otrzymało. Na koniec porównujemy wyjściową informację oraz to, co dotarło do końca rzędu.
Ile z pierwotnej wiadomości można jeszcze rozpoznać?
Jak dzieci czuły się w trakcie owego szczególnego transportu?
Czy buło to nieprzyjemne mieć kogoś za plecami i nie wiedzieć, co on robi?
Ćwiczenie „Jesteśmy wspólnotą”
Pomoce: arkusz A3 lub większy, kolorowe mazaki.
Przebieg ćwiczenia: dzieci próbują połączyć wszystkie swoje imiona na wzór krzyżówki. Imieniem
wyjściowym jest za każdym razem to, które chcemy podkreślić. Na przykład jest nowy w grupie, a my
chcemy mu pokazać, że jest jednym z nas.
DOP dla Dzieci i Młodzieży :: Bielsko-Biała 2011
3/5
Zabawa „Co się zmieniło?”
Celem zabawy jest rozwijanie spostrzegawczości pamięci i koncentracji uwagi, umiejętności grupowania
przedmiotów według przyjętego kryterium oraz wzbogacanie słownika dzieci.
Pomoce: do zabawy potrzebne są różne przedmioty, np.: książki, zabawki, klocki, przybory szkolne.
Przebieg zabawy: przygotowujemy zestaw rekwizytów i pokazujemy dzieciom, omawiamy ich nazwy
i prosimy o zapamiętanie ich ustawienia. Potem, zgadnie z umową, dzieci zamykają oczy lub odwracają się,
a prowadzący zmienia ustawienie przedmiotów. Zadaniem dzieci jest powiedzieć, jak zmieniło się ustawienie
przedmiotów. Można wprowadzić różne wersje tej zabawy, np.: chowanie jednego przedmiotu, zwiększanie
liczby rekwizytów lub ich przestawienie.
Zabawa „Ukryta strona kostki”
Celem zabawy jest doskonalenie szybkości zapamiętywania, rozwijanie umiejętności porównywania zbiorów
oraz doskonalenie umiejętności strukturyzacji przestrzeni.
Pomoce: w zabawie wykorzystujemy żetony i kostkę z obrazkami.
Przebieg zabawy: na stole leżą żetony. Dzieci dokładnie oglądają wszystkie rysunki na kostce. Po
wyrzuceniu kostki dziecko odgaduje obrazek znajdujący się na ukrytej, przylegającej do stołu stronie kostki.
Za prawidłowe odgadnięcie zdobywa jeden żeton. Zabawa toczy się dalej, aż do wyczerpania żetonów.
Dzieci porównują liczbę zebranych żetonów. Wygrywa ten, kto zdobył ich najwięcej.
Zabawa „Chodzenie”
Celem zabawy jest rozluźnienie, zmniejszenie napięcia psychicznego.
Pomoce: zbędne.
Przebieg zabawy: podczas zabawy dzieci chodzą po sali. Prowadzący zmienia co jakiś czas polecenia:
a) chodzimy jak ludzie bardzo
zmęczeni, smutni, weseli, zamyśleni
;
b) chodzimy:
- z otwartym parasolem pod wiatr,
- w głębokim śniegu,
- po gorącym piasku,
- skaczemy po kamykach w górskim potoku
itp.
c) wymyślamy
głupie kroki
– każdy wymyśla śmieszny sposób chodzenia.
DOP dla Dzieci i Młodzieży :: Bielsko-Biała 2011
4/5
Zabawa „Podawanie przedmiotu”
Celem zabawy jest rozluźnienie, zmniejszenie napięć, wprowadzenie radosnego nastroju w grupie.
Pomoce: w zabawie wykorzystujemy zabawkę pluszową lub worek do ćwiczeń.
Przebieg zabawy: dzieci stoją w kole zwrócone do siebie twarzami. Prowadzący podaje przedmiot, który
dzieci podają sobie w taki sposób, jakby ten przedmiot był:
- bardzo ciężki,
- gorący,
- delikatny (kruchy),
- cuchnący (śmierdzący),
- lekki
.
Po każdej rundce prowadzący zmienia polecenie.
Ćwiczenie „Masaż w parach”
Pomoce: zbędne.
Przebieg ćwiczenia: dzieci w parach siedzą jedno za drugim. Dziecko siedzące za kolegą wypowiadając
wierszyk – wykonuje ruchy rękoma na plecach kolegi:
-
„Słońce grzeje”
- rozcieranie rąk i przykładanie ich do pleców;
-
„Kroczą słonie”
- oklepywanie pleców piąstkami;
-
„Biegną konie po betonie”
- oklepywanie paluszkami;
-
„Tutaj płynie kręta rzeczka”
- wodzenie dłonią po plecach z góry na dół;
-
„Przeszła pani na szpileczkach”
- naśladowanie opuszkami, kroków;
-
„Pada drobny deszczyk”
- oklepywanie opuszkami palców;
-
„Czujesz dreszczyk”
- delikatny uścisk szyi.
DOP dla Dzieci i Młodzieży :: Bielsko-Biała 2011
5/5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]