Łukasz Suma mac os x tiger. Ćwiczenia praktyczne cała książka, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
Mac OS X Tiger • Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 5.
Korzystanie z Doka
93
5.1. Znaczki widoczne w Doku
93
5.2. Dodawanie i usuwanie elementów Doka
97
5.3. Dostosowywanie wyglądu i działania Doka
100
Rozdział 6.
Korzystanie z płyt CD i DVD
105
6.1. Podstawowe operacje na dyskach CD i DVD
106
6.2. Nagrywanie dysków
112
Rozdział 7.
Uruchamianie, używanie i wyłączanie programów
117
7.1. Rozpoczęcie pracy w programie
119
7.2. Korzystanie z programu
123
7.3. Zakończenie pracy w programie
134
Rozdział 8.
Korzystanie z sieci WWW za pomocą przeglądarki Safari
141
8.1. Elementy przeglądarki internetowej i podstawowe
działania oferowane przez Safari
142
8.2. Korzystanie ze stron WWW i bardziej
zaawansowanych możliwości Safari
151
8.3. Używanie wyszukiwarek internetowych
163
Dodatek A
Skróty klawiaturowe w Mac OS X
171
Skróty systemu operacyjnego
172
Skróty programu Finder
173
Dodatek B
Terminologia stosowana w systemach Apple
175
Celem tego rozdziału jest przedstawienie Ci podstawowych
zagadnień związanych z korzystaniem z systemu plików śro-
dowiska Mac OS X. Dzięki lekturze kilkunastu najbliższych
stron poznasz zatem sposoby tworzenia teczek, kopiowania, przeno-
szenia i zmiany nazw teczek oraz plików, metodę tworzenia i korzy-
stania z pseudonimów oraz podstawowe działania, które można wy-
konać w związku z Koszem. Dowiesz się również, w jaki sposób
można utworzyć archiwum z dowolnego zbioru danych.
Dane w Mac OS X mają postać hierarchicznej struktury teczek i plików.
Pliki to, ogólnie rzecz biorąc, zbiory danych; niektóre z nich zawierają
kod wykonywany przez procesor i są nazywane programami, więk-
szość jednak to zwykłe zbiory danych cyfrowych, które określane są
nieraz w Mac OS X mianem dokumentów.
Teczki, nazywane też folderami lub katalogami, to z kolei zbiory pli-
ków pozwalające na tworzenie przejrzystych i łatwych do przeszuki-
wania struktur danych. Teczki oprócz plików mogą też zawierać inne
teczki, dzięki czemu możliwe jest przechowywanie informacji w po-
rządku hierarchicznym.
Pseudonimy to szczególny rodzaj plików, których zadaniem jest prze-
kierowywanie do odpowiedniego zbioru. Pseudonimy pozwalają na
wygodniejsze poruszanie się w strukturze plików bez konieczności
tworzenia wielu kopii tych samych danych.
72
Mac OS X Tiger • Ćwiczenia praktyczne
Wszystkie zbiory przechowywane na Twoim komputerze reprezen-
towane są przez odpowiednie znaczki, często nawiązujące symbo-
licznie do zawartości folderów czy funkcji poszczególnych plików.
Teczki oznaczane są jednak zwykle symbolem przypominającym
biurową aktówkę, a znaczki różnego rodzaju dokumentów zawsze
w jakiś sposób nawiązują do ich treści.
Specjalne znaczenie dla użytkownika Macintosha ma jego teczka
domowa. Jest to folder, w którym zapisywane są wszystkie prywatne
dane określonej osoby. W teczkach składowych tego folderu zapisy-
wane są ustawienia osobiste użytkownika, jego filmy i pliki muzycz-
ne oraz tworzone przez niego dokumenty i obrazki graficzne.
Osobnym zagadnieniem jest tu tworzenie archiwów, które stanowią
spakowane kopie oryginalnych danych. Pakowanie, czyli kompresja,
to proces zmniejszania wielkości zbiorów danych. Utworzone w ten
sposób archiwa doskonale nadają się do wysyłania w postaci załącz-
ników do wiadomości elektronicznych, udostępniania na stronach
WWW oraz przechowywania w charakterze kopii bezpieczeństwa.
Jak już wspomniałem, teczki to zbiory plików i innych teczek, a ich
zadaniem jest umożliwienie Ci tworzenia hierarchicznych struktur
danych i ułatwienie panowania nad informacjami przechowywanymi
na Twoim dysku twardym. Zarządzanie teczkami w systemie Mac OS X
nie należy do zbyt trudnych, o czym przekonasz się, wykonując za-
prezentowane niżej ćwiczenia.
ĆWICZENIE
4.1
Tworzenie teczki przy użyciu menu programu Finder
Aby utworzyć nową teczkę, powinieneś przeprowadzić następujące
operacje:
Przejdź do dowolnego okna lub otwórz nowe okno Findera,
klikając ikonę programu znajdującą się w Doku.
1.
Korzystając z paska bocznego, przejdź do teczki
Dokumenty
.
2.
 Rozdział 4. • Zarządzanie teczkami i plikami
73
Przy aktywnym oknie
Dokumenty
wybierz z menu
Plik
polecenie
Nowa teczka
.
W teczce
Dokumenty
pojawi się nowy folder o nazwie
teczka
bez nazwy
, tak jak zostało to przedstawione na rysunku 4.1.
Nazwę tę możesz natychmiast zmienić na jakąś bardziej
sensowną, gdyż zaraz po utworzeniu folderu jego nazwa jest
zaznaczona i gotowa do edycji.
3.
Rysunek 4.1.
Nowo utworzona teczka w oknie Findera
ĆWICZENIE
4.2
Tworzenie teczki
za pomocą polecenia menu kontekstowego
Nową teczkę możesz utworzyć również w nieco prostszy sposób:
Przejdź do dowolnego okna lub otwórz nowe okno Findera,
klikając znaczek programu znajdujący się w Doku, a następnie

1.
korzystając z paska bocznego — przejdź do teczki
Dokumenty
.
Przytrzymując klawisz
Kontrola
, kliknij pustą przestrzeń panelu
okna i z wyświetlonego menu kontekstowego wybierz polecenie
Nowa teczka
, tak jak zostało to przedstawione na rysunku 4.2.
2.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ewunia87.pev.pl