Śledztwo w sprawie zaginięcia dziennika (Vyšetřování ztráty třídní knihy, kino czeskie i słowackie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
{12}{114}{C:$4080FF}::Project HAVEN::|::Prezentuje::{181}{291}{C:$0080FF}teatr Járy Cimrmana{325}{465}{C:$0000FF}LEDZTWO W SPRAWIE ZAGINIĘCIA DZIENNIKA|w tłumaczeniu titi i z korektš Goldilox{703}{765}{C:$0000D7}CIMRMAN PEDAGOG|/seminarium wstępne{766}{874}Witam was, drodzy przyjaciele,|na dzisiejszym seminarium{875}{941}o życiu i twórczoci|mistrza Járy Cimrmana.{942}{1036}Pozwólcie mi najpierw przedstawić|prowadzšcych seminarium.{1037}{1108}Sš to: prof. Ladislav Smoljak,{1228}{1281}dr Zdeněk Svěrák{1333}{1391}i doc. Jaroslav Weigel.{1444}{1545}Nieobecni będš: dr Hedvábný z powodu|wycieczki do Prachovskych Skal{1546}{1640}i prof. Ondruka z powodu|zapalenia opon mózgowych.{1664}{1734}Sympozjum chciałbym|otworzyć pytaniem:{1735}{1846}czym geniusz z Pojizerza,|J. Cimrman, jeszcze nas zadziwi?{1847}{1957}Na razie społeczeństwo dowiedziało się,|że do dzi J. C. znaczy niemało{1958}{2066}jako dramatopisarz,|fizyk, artysta, poeta{2067}{2118}i jako technik-wynalazca.{2119}{2216}Mam tu wycinek z amerykańskiej|New York Herald Tribune,{2217}{2355}który tak oto zmylnie komentuje|wyniki dotychczasowych badań:{2356}{2456}USA powinno|ex post dziękować bogu,{2457}{2546}że Czesi swego Cimrmana|odkryli dopiero teraz.{2548}{2653}Gdyby zrobili to|50-60 lat wczeniej,{2654}{2702}nasz Thomas Alva{2703}{2801}musiałby zadowolić się|pozycjš drugorzędnego technika.{2817}{2957}Spójrzmy teraz, co nowego odkryto|w osadzie Liptákov na Pojizerzu.{2958}{3085}Po pieczołowitym przekopaniu|około 14-arowego ogrodu,{3086}{3222}trzeciego dnia ze zdziwieniem|stwierdzilimy z dr. Hedvabnym,{3223}{3326}że w glinie ogrodu,|z obu stron otaczajšcego dom,{3327}{3407}Cimrman zupełnie niczego|nie zakopał.{3453}{3540}Ja tego samego dnia|opuciłem kolegów w Liptakovie{3541}{3589}z uwagi|na ogólne przemęczenie,{3590}{3662}ale został tam dr Svěrák,{3663}{3774}kuzyn dra Hedvabnego,{3775}{3906}i zaraz dnia następnego| stał się naocznym wiadkiem{3907}{3991}tzw. drugiego|odkrycia liptakovskiego.{3992}{4043}Proszę, panie doktorze.{4052}{4094}Halo, doktorze!{4095}{4177}- Ma pan głos.|- A nie mówiłem?!{4236}{4344}Pragnę przedstawić państwu,|nim sišdzie, prof. Miloňa Čepelkę.{4438}{4543}Moi drodzy; pytajš mnie często|przy wywiadach, jak do tego doszło.{4544}{4681}A więc doszło do tego wieczorem|i był to wieczór szczęliwy.{4682}{4784}Często zdaje mi się,|że to szczęcie niezasłużone.{4785}{4860}Dwa razy odwiedzić|kuzyna na Pojizerzu{4861}{4940}i za każdym razem wrócić|z uczuciem kogo,{4941}{4993}kto był tego wiadkiem.{4994}{5069}A było tak: dokończylimy|włanie z kuzynem{5070}{5217}wykaz korespondencji Cimrmana|z Albertem, no...{5234}{5356}Einsteinem -|majš te nazwiska!{5387}{5519}a dr Hedvabny,|jak zawsze po pracy,{5520}{5604}powoli chodził|po wietlicy tu...{5618}{5680}znaczy: tu i tam.{5681}{5734}Wtedy zauważyłem,{5735}{5844}że jedna z podłogowych desek|pod nim lekko skrzypi.{5845}{5929}Od razu mu o tym powiedziałem|i pamiętam,{5930}{6031}że dr Hedvabny, który akurat|szedł w kierunku ode mnie,{6032}{6113}gwałtownie się|do mnie odwrócił, mówišc...{6119}{6170}mam to tu napisane.{6221}{6304}Mówišc:|Niczemu już tu nie wierzę.{6305}{6447}Zobaczymy, Zdenku - niby ja -|co z tš deskš w trawie piszczy.{6448}{6533}Na szczęcie|w pomieszczeniu obok spał{6534}{6604}liptakowski przewodniczšcy|rady miejskiej...{6607}{6685}...Kučerová.|Tam spała.{6702}{6750}Zaraz jš zbudzilimy,{6751}{6884}po pierwsze, aby była wiadkiem|ewentualnego znaleziska pod podłogš,{6885}{6940}ale przede wszystkim dlatego,{6941}{7048}żeby wyrywanie deski|z podłogi jej nie obudziło.{7082}{7157}Nie będę was|trzymał w niepewnoci:{7158}{7270}pod podłogš znalelimy całoć|pedagogicznej twórczoci Cimrmana,{7271}{7332}razem z jego|reformš szkolnictwa{7333}{7445}i, niedokończonš niestety,|powieciš Dozorca.{7446}{7513}Wszystkie rękopisy|były w worku.{7531}{7652}Znaczy się, były zaszyte w worku|z mocno zatrutym zbożem.{7653}{7779}Jedynie to wyjania,|że nie padły ofiarš szczurów,{7780}{7854}które gnieżdżš się pod daczš...{7855}{7942}Możemy chyba mówić|o nich otwarcie?{7943}{8008}...całymi rodzinami.{8038}{8182}Tyle tytułem wstępu;|jeszcze kilka razy zabiorę głos.{8341}{8424}Dziękuję dr. Svěrákowi|za te osobiste wspomnienia.{8425}{8513}Przywiodły nas one na właciwy|temat dzisiejszego seminarium,{8514}{8580}mianowicie|Cimrman-pedagog.{8581}{8658}Dlaczego Cimrman w ogóle|zajšł się pedagogikš?{8659}{8733}Stało się to|w austrowęgierskiej Galicji,{8734}{8823}krótko po tym,|jak spalił na panewce jego plan{8824}{8929}wybudowania koło Lwowa|potężnej rozlewni wody sodowej.{8938}{8983}Przez niechęć C.K. urzędów,{8984}{9097}które okreliły go|snujšcym ulotne marzenia,{9129}{9191}zrezygnował|z projektu rozlewni{9192}{9290}i schronił w klasztorze|w. Prochora Obrońcy.{9291}{9389}W społecznoci popów|był ogromnie popularny.{9390}{9453}Został nauczycielem|tańca i piewu,{9454}{9521}a pracujšc z wielkim chórem,{9522}{9628}który w lecie, w czasie sianokosów,|liczył 640,{9629}{9728}w zimie za 850 księży,{9729}{9815}zapoczštkował|współczesnš muzykę pop.{9855}{10004}Wród popów|został jednak niedługo.{10005}{10119}Natrętna myl o zbudowaniu rozlewni|zapędziła go do Pesztu.{10120}{10212}Znajdujemy go tam|wiosnš 1903 roku,{10213}{10298}jak urzšdza występy|nurkowe w Dunaju,{10299}{10368}wypuszczajšc bšbelki|ze skafandra,{10369}{10429}by zachęcić księcia Esterházy{10430}{10516}do sponsorowania produkcji|wymarzonego napoju.{10517}{10643}Jesieniš owego 1903 roku|wraca jednak do Galicji{10644}{10697}a tam, na pustej równinie|za Lwowem,{10698}{10800}zaczyna sam, gołymi rękami,|kopać fundamenty pod fabrykę.{10801}{10900}W zgniłej austriackiej monarchii|musiało to się skończyć{10901}{10981}podejrzeniem|o działalnoć podziemnš.{10998}{11091}Na darmo tłumaczy żandarmom,|jak działa syfon.{11092}{11169}Gdy przy przesłuchaniu|okazało się,{11170}{11258}że umie nie tylko pisać,|ale też czytać,{11259}{11375}kurator szkolny Cibrt|jako karę zasšdza mu{11376}{11512}co najmniej rok nauczania w miejscowej|podupadajšcej szkole w osadzie Struk.{11513}{11572}Był to więc płodny rok.{11573}{11632}Cimrman nie tylko|odrestaurował szkołę,{11633}{11769}bielšc jš całš wapnem|i podpierajšc od północy pniami wierków,{11770}{11818}ale rzec można,{11819}{11948}że wręcz obudził|całe zacofane szkolnictwo galicyjskie.{11949}{12035}Wprowadził na przykład|zajęcia w warsztacie,{12036}{12094}który wyposażył|w podstawowe narzędzia,{12095}{12220}np. strug, pilnik czy imadło.{12399}{12500}...imadło, tokarka|i wiertarka.{12671}{12820}Jeszcze z pozaszkolnej działalnoci|owiatowej Járy Cimrmana w Galicji{12821}{12923}przypomnijmy jego oryginalny|sposób uprawy pszenicy,{12924}{12999}nazwany na jego czeć|jarowizacjš.{13073}{13179}Szybko się on spopularyzował|i jest stosowany również dzi.{13180}{13267}Teraz zajmiemy się jego|głównymi osišgnięciami pedagogicznymi,{13268}{13354}które wypracował|jako nauczyciel.{13355}{13457}Tu jednak już poproszę|o słowo prof. Smoljaka.{13623}{13750}miała konstrukcja pedagogiki Cimrmana|opiera się na szeciu filarach węgielnych.{13751}{13846}Nazwalimy je roboczo|szeciorakiem Cimrmana{13847}{13924}Wymienię najpierw|owych szeć zasad.{13925}{13996}Zasada pierwsza:|futuryzm.{13997}{14106}Zasada druga:|oddzielanie wiadomoci przepływowych.{14107}{14219}Zasada trzecia:|karanie nauczyciela przez nauczyciela.{14220}{14346}Zasada czwarta:|utrwalanie namacalne i lękowe.{14347}{14449}Zasada pišta:|komunikacja pozawerbalna.{14450}{14531}Zasada szósta:|ożywione drewno.{14567}{14667}Krótko o pierwszej z nich,|o zasadzie futuryzmu.{14686}{14814}Każdy nauczyciel w zacofanej|w czasach Austrowęgier Galicji{14815}{14940}poprzestałby na nauczaniu tylko|podstawowych umiejętnoci praktycznych.{14941}{15017}Ale nie Cimrman.|On patrzył w przyszłoć.{15018}{15139}Wiedział, że kiedy i w Galicji|będzie się telefonować.{15140}{15174}I co póniej?{15175}{15283}Uczył więc nie tylko tego,|czego od wychowanków wymagała współczesnoć,{15284}{15427}lecz przygotowywał ich, jak mawiał,|na janiejsze futurum ludzkoci.{15428}{15480}Stšd futuryzm.{15481}{15598}Ocalała notatka córki|naczelnika poczty, Eriki T.,{15599}{15659}o tym, jak Cimrman|uczył telefonować.{15660}{15733}Zaprezentujemy państwu|ten dialog,{15734}{15843}który Cimrman wystawiał|w klasie wspólnie z wonym.{15844}{15931}My go pokażemy|z doc. Weiglem.{15932}{16007}Poproszę o akcesorium,|panie asystencie.{16800}{16833}Hejże, hejże!{16849}{16939}Poczštek dobry, dzi jednak|mówimy już halo, halo.{16977}{17017}Hejże, hejże.{17018}{17071}Tu telefonuje Wejgel.{17079}{17155}To był typowy|błšd poczštkujšcego.{17158}{17306}Mój telepartner używa|zbędnych okreleń,{17307}{17419}przez które przedłuża rozmowę,|podówczas bardzo drogš.{17420}{17509}Cimrman również|wyjanił uczniom,{17510}{17638}że korzystajšc z aparatu telefonicznego,|automatycznie stajš się telefonujšcymi.{17639}{17725}Każdy telefonujšcy o tym wie,|więc niepotrzebne jest,{17726}{17833}by w trakcie telefonowania|poszczególni telefonujšcy{17834}{17948}wcišż do telefonu sobie...|telefonowali.{17988}{18078}Proszę jeszcze raz się|przedstawić, panie docencie.{18079}{18132}Hejże, tu Weigel.{18133}{18226}Jest niele,|wyjšwszy słowo tu.{18257}{18381}Według Cimrmana mianowicie|trzeba wyobrazić sobie sytuację,{18382}{18450}w której jest ten,|do kogo dzwonimy.{18451}{18583}Gdy wczujecie się w jego sytuację,|stwierdzicie, że to włanie on jest TU.{18584}{18730}Prawda? Przedstawiajšc się,|starajmy się go więc nie zmylić.{18770}{18800}Proszę.{18835}{18893}Hejże, ... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ewunia87.pev.pl