, SZKOŁA, Testy gimnazjalne, Część Humanistyczna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
UZUPEŁNIA UCZEŃ
miejsce
na naklejkę
z kodem
PESEL
KOD UCZNIA
EGZAMIN
W KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUM
CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
dysleksja
JĘZYK POLSKI
Instrukcja dla ucznia
1.
Sprawdź, czy zestaw zadań zawiera 12 stron (zadania 1–22).
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2.
Na tej stronie wpisz swój kod, numer PESEL i naklej naklejkę z kodem.
3.
Na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i numer PESEL, wypełnij matrycę
znaków oraz naklej naklejkę z kodem.
4.
Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania. Wykonuj zadania zgodnie
z poleceniami.
5.
Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tu-
szem/atramentem. Nie używaj korektora.
6.
W arkuszu znajdują się różne typy zadań. Rozwiązania zadań zamkniętych
zaznaczaj na karcie odpowiedzi w następujący sposób:
wybierz
jedną z podanych odpowiedzi i zamaluj kratkę z odpowiadają-
cą jej literą, np. gdy wybrałeś odpowiedź A:
KWIECIEŃ 2012
Czas pracy:
90 minut
wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiednimi lite-
rami, np. gdy wybrałeś odpowiedź FP lub NT:
lub
do informacji oznaczonych właściwą literą dobierz informacje ozna-
czone liczbą lub literą i zamaluj odpowiednią kratkę, np. gdy wybra-
łeś literę B i liczbę 1 lub litery NB:
lub
7.
Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się
pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem
i
zaznacz inną odpowiedź,
np.
8. Rozwiązania zadań otwartych zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych
miejscach. Pomyłki przekreślaj.
9.
Rozwiązując zadania, możesz wykorzystać miejsce opatrzone napisem
Brudnopis
. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GH-P1-122
Przeczytaj tekst i wykonaj zadania 1.–6.
Z
EMSTA
AKT I
SCENA CZWARTA
PAPKIN, PODSTOLINA ze drzwi prawych.
[…]
PAPKIN
Żartobliwej pełna weny,
Podstolino! pół anioła!
Kolosalny wzorze cnoty
Pośród hemisfernej¹ sceny,
Strojny w miłość, lubość, wdzięki!
Pozwól kornie ugiąć czoła
I na śniegu twojej ręki
Złożyć ustek wyciśnienie.
całuje w rękę
Sługa, służka uniżony.
PODSTOLINA
Cóż sprowadza w nasze strony?
PAPKIN
Miłe wszystkim nam zdarzenie.
PODSTOLINA
Tym zdarzeniem?
PAPKIN
Twe zamęście. […]
PODSTOLINA
Któż z kim swata?...
PAPKIN
Szmer się szerzy:
Za mąż idzie piękna Hanna.
[…]
Przyjaciela Hanna bierze.
PODSTOLINA
Ależ kogo? powiedz, kogo?
PAPKIN
Wszyscy wybór chwalą zgodnie…
Bo nie chwalić jakże mogą!
PODSTOLINA
na stronie
Ha, rozumiem…
PAPKIN
Człowiek grzeczny
I majętny, i stateczny.
PODSTOLINA
na stronie
Od Cześnika ma zlecenie
Strona 2 z 12
I zachodzi tak z daleka
Tam, gdzie go się dawno czeka.
Głupi mędrek.
PAPKIN
[…]
do Podstoliny
Pozwól, pani: Cześnikowi
Gratulację niechaj złożę…
PODSTOLINA
Więc to jego mam być żoną?
PAPKIN
Jakież czynisz zapytanie?
Bajkęż by to rozgłoszono?
PODSTOLINA
Bajkę – dotąd.
PAPKIN
Lecz się stanie
Wkrótce prawdą… Czy się mylę?
PODSTOLINA
Ciekawości skądże tyle?
PAPKIN
Gdyby Cześnik rozogniony,
Wskroś przejęty twymi wdzięki,
Drgnął miłością i rzucony
Do nóg twoich, błagał ręki?
PODSTOLINA
Cieszyłby się z odpowiedzi.
Odchodzi w drzwi prawe
PAPKIN
sam
A że w każdej diablik siedzi,
Co pustoty rozpoczyna,
Jeno wspomnisz zapowiedzi!
Bo kto mądry, niech mi powie:
Po kaduka Podstolina
Daje rękę Cześnikowi?
Aleksander Fredro,
Zemsta
,
Wrocław 1987.
¹
hemisfera –
astr.
półkula ciała niebieskiego, np. Ziemi, Księżyca
Zadanie 1.
Papkin podejmuje rozmowę z Podstoliną, żeby
A.
przekonać ją do ślubu z Wacławem.
B.
zapewnić ją o swoich uczuciach.
C.
nakłonić ją do oddania ręki Cześnikowi.
D.
zachęcić ją do okazania przychylności Rejentowi.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 3 z 12
Zadanie 2.
W jaki sposób Papkin rozpoczyna rozmowę z Podstoliną i co chce przez to osiągnąć?
1.
Przesadnie ją komplementuje,
A.
chce ją uwieść.
B.
chce ją zdenerwować.
ponieważ
2.
Zachowuje ostrożność
w komplementowaniu,
C.
chce wywiązać się ze złożonej
obietnicy.
Zadanie 3.
Które zdanie trafnie charakteryzuje Papkina?
A.
Wszystkich rozmówców traktuje z jednakowym szacunkiem.
B.
W rozmowie z mężczyznami jest zawsze stanowczy.
C.
Tylko w rozmowie z Podstoliną używa wyszukanych słów.
D.
W rozmowach z kobietami używa zawsze kwiecistego języka.
Zadanie 4.
Przyporządkuj poniższe cechy (A, B, C lub D) postaciom dramatu (1, 2, 3), a następnie
do każdej z tych cech dobierz po jednym synonimie spośród podanych (I, II, III lub IV).
Postać
Cecha
Synonim
1.
Cześnik
2.
Rejent
3.
Papkin
A.
tchórzostwo
B.
porywczość
C.
dwulicowość
D.
wyrozumiałość
I.
obłuda
II.
gwałtowność
III.
bojaźliwość
IV.
pobłażliwość
Wskaż właściwe przyporządkowanie. Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A.
1BII, 2CI, 3AIII
B.
1AIV, 2BI, 3CII
C.
1DIII, 2CIV, 3AI
D.
1BIII, 2DI, 3AII
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 4 z 12
Zadanie 5.
1.
2.
3.
4.
Na których ilustracjach zostały przedstawione sceny z
Zemsty
? Wskaż właściwą odpo-
wiedź.
A.
1 i 2
B.
2 i 3
C.
3 i 4
D.
2 i 4
Zadanie 6.
W tabeli zamieszczono informacje dotyczące
Zemsty
. Rozstrzygnij, która z nich jest
fał-
szywa.
Zaznacz F we właściwym miejscu.
Autor nadał głównym postaciom komedii nazwiska uwydatniające ich cha-
rakterystyczne cechy.
1.
F
Cześnik i Rejent mają swoje ulubione powiedzonka i często wplatają je
w tok wypowiedzi.
2.
F
Słowami: „tych dwóch ludzi – ogień, woda” Papkin charakteryzuje Cześni-
ka i Rejenta.
3.
F
4.
Utwór kończy się sceną pojedynku Cześnika z Rejentem.
F
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 5 z 12
[ Pobierz całość w formacie PDF ]