(TOPO) Kamień Leski 2, Kamień Leski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KAMIEÑ LESKI
Jak dotrzeæ? Kierowaæ siê na Lesko, nastêpnie
w Lesku na rondzie na Ustrzyki Dolne. G³ówn¹ drog¹
wyje¿d¿amy pod górê, wtedy po oko³o 1,5km po prawej
stronie zobaczymy parking i niewielk¹ tablicê
zajazd pod
kamieniem leskim.
Zatrzymujemy siê na parkingu i ze szpejem
na plecach ruszamy nieco pod górkê. po 50m z chaszczy
wy³ania siê 30m g³ówny masyw Kamyka :) Leskiego.
O Kamieniu Leskim conieco zosta³o ju¿ napisane,
jeszcze mniej zosta³o przeczytane, tak wiêc bez zbêdnych
ceregieli przechodziæ nale¿y do rzeczy. Czyli do wspinania.
Jest to rejon piaskowcowy, a wiêc zwykle,
a w³aœciwie po ka¿dym deszczu dobrze jest przed
zrobieniem drogi nieznacznie j¹ sobie przeczyœciæ ze zjazdu
lub podczas prowadzenia. Nie u¿ywa siê tutaj szczotek
drucianych, chyba ¿e w uzasadnionym przypadku przy
czyszczeniu terenu pod now¹ drogê, ale to chyba rozumie
siê samo przez siê.
Kwestie estetyczne, czyli œlady magnezji.
W tejsprawie zdaæ siê trzeba na dobr¹ wolê wspinaj¹cych siê
i ich chêæ œcierania za sob¹ magnezji jeœli jest to tylko
mo¿liwe. Tak na bulderach jak i na drogach. Nie bez
znaczenia s¹ tak¿e próby OS, które na zamagnezjowanych
drogach nie przynosz¹ tyle zadowolenia co na drodze bez
takich œladów.
Do estetyki tak¿e zaliczaj¹ siê œmieci. Niestety, coraz wiêcej
pojawia siê papierów i puszek pod Leskim. I to nie
za spraw¹ wspinaczy. Dobrze wiêc by³by upomnieæ ludzi
œmiec¹cych oraz zabraæ ze sob¹ w³asne ‘produkty uboczne’
jak i le¿¹ce dooko³a. Chyba zabranie kilku œmieci
i wyrzucenie ich do œmietnika przy parkingu nie przeci¹¿y
troczków zbyt mocno?
Wspinanie na Kamieniu Leskim jest trochê :)
podobne do westowego, szczególnie w wy¿szych partiach
muru. Jednak spoistoϾ stopni pozostawia wiele
do ¿yczenia. Niestety piaskowiec na Leskim nie nale¿y
do czo³ówki twardych piachów, wiêc dobrze jest przeczyœciæ
sobie drogê, ¿eby zmniejszyæ czêstotliwoœæ
wysypywania siê przekleñstw zwi¹zanych z wyje¿d¿aj¹cymi
Jednak po oczyszczeniu zapewnia fantastyczne tarcie,
które przy tym nie niszczy zbyt szybko podeszwy
ulubionego obuwia. Jeœli chodzi o formacje, to przewa¿aj¹
przewieszone p³yty, z du¿¹ iloœci¹ odci¹gów
oraz podchwytów. Kilka dróg oferuje wspinanie w rysach
o ró¿nym poziomie
trudnoœci (V, VI.2, VI.3, VI.5). Znajdzie siê tak¿e p³yty
pionowe, wymagaj¹ce czujnej pracy nóg. W przewieszeniach
mo¿na wykazaæ siê przyblokiem i dynamik¹ oraz balansem
cia³a.
Zdecydowana wiêkszoœæ dróg posiada trudne miejsca,
zwykle bardziej techniczne ni¿ si³owe, jednak przy tego
rodzaju przewieszeniach si³a jest niezbêdnym elementem.
Kamieñ Leski to kikadziesi¹t dróg, z czego jedynie
oko³o 10 to drogi poni¿ej VI.2. Pocz¹tkuj¹cy szybko tutaj
zbuduj¹ moc, a nieco mniej pocz¹tkuj¹cy nie bêd¹ siê
nudziæ. Wspinanie rozpoczyna siê tu od VI.3 i wy¿ej,
z prawdziw¹ kumulacj¹ dróg w stopniu VI.4 i VI.4+.
Nawet jeœli VI.4 s¹ czasem (nie zawsze) nieco ³atwe,
VI.4+ zas³uguj¹ w pe³ni na tak¹ wycenê. VI.5 i VI.5+ tak¿e
do najprostszych nie nale¿¹ i trzeba siê na nich odrobinkê
namozoliæ. Amatorzy jeszcze mocniejszych dróg maj¹
do dyspozycji otwarte projekty, których wycena ko³ysze
siê wokó³ szeroko pojêtego VI.6 a mo¿e i wiêcej...
Buldery na Leskim to mi³a odmiana od wspinania
z lin¹ oraz propozycja rozgrzewki. Kilka z nich jednak
ociera siê o trudnoœci bulderowego VI.3 (V5). Projekty
nowych na pewno s¹ du¿o mocniejsze i jeszcze oczekuj¹
na przejœcie
Pozdrawiam i ¿yczê mocy.
wilq.
CZERWONA ŒCIANKA
Czerwona Œcianka jest pionow¹ p³yt¹ wysokoœci 6m, oferuj¹c¹ kilka bulderów i
jedn¹ drogê. Wspinanie po ma³ych kraw¹dkach w ciekawie zabarwionej skale jest
subiektywnie przyjemne. Ka¿demu za to podoba siê kolor ska³y :)
B24. Red 1 HE
B25. Red 2 HE
B26. Canis lupus
(z rozbiegu)
B27. Deprecjacja HE
(trudny dla niskich)
1. Czerwony Sza³ VI.3+ (3R+PZ)
pocz¹tkowy ruch wymaga rozci¹gniêcia, dla niskich prawie
niewykonalne jest siêgniêcie do pierwszej kraw¹dki.
B24
B25
B26
B27
1.
R - ring - zwykle godny zaufani sta³y punkt asekuracyjny.
PZ - punkt zjazdowy - mo¿liwoœæ zwieszenia taœmy z drzewa przed prowadzeniem - u³atwia zjazd
ST - stanowisko zjazdowe z dwóch ringów - bardziej godne zaufania ni¿ ring zjazdowy
RZ - ring zjazdowy - ring na tyle du¿y, ¿e umo¿liwia wpiêcie karabinka i prze³o¿enie liny, nikt nie
twierdzi, ¿e nale¿y zaufaæ tylko jednemu takiemu osobnikowi...
DDS - mo¿liwoœæ za³o¿enia w³asnej asekuracji
ŒCIANA Z ARCHIWUM
Na tej œcianie znajduje siê kilka dróg o bardzo zró¿nicowanym poziomie trudnoœci - od VI+ do VI.4+, a mo¿e i
wy¿ej... Wysokoœæ waha siê od 6 do 12m, œciana przewieszona, co umo¿liwia wspin nawet po deszczu.
Przewieszenie jest zaœ na tyle du¿e, ¿e pozwala nie zmokn¹æ w czasie deszczu. Najczêstszy rodzaj chwytu to
podchwyt w przewieszeniu :). Na drogach 3-12 mo¿liwy zjazd na sztywno z ostatniego ringa. Wychodzenie
wy¿ej nie podnosi trudnoœci.
B28. Dynamika Si³ownika
(do du¿ego podchwytu)
2. Czerwona Rysa (DDS)
(u góry okap grozi
zawaleniem...)
3. Cyprysy i Komary VI+ (3R+PZ)
4. Dynamika Si³ownika VI.3 (3R+PZ)
4a. Dynamika Si³ownika VI.3/3+ (5R+PZ)
5. Archiwum X VI.2+/3 (5R+PZ)
4a.
2.
3.
4.
B28
5.
ŒCIANA Z ARCHIWUM C.D.
12.
7.
10.
11.
6.
8.
9.
6. W¹skotorówka VI.4+ (4R)
7. Wilczy Szaniec VI.5 (6R+ST)
8. Sacrum VI.4+ (5R+RZ)
9. Królestwo Szaleñstwa VI.2+ (6R+RZ)
(przed³u¿enie pierwszego przelotu zmniejsza tarcie liny o ska³ê)
10. projekt
11. Luftwaffe VI.4+ (6R+ST)
(przed³u¿enie drugiego przelotu u³atwia wpiêcie przy prowadzeniu)***
12. £oœ Superktoœ VI.2+ (6R+ST)***
11. Luftwaffe VI.4+ (6R+ST)***
12. £oœ Superktoœ VI.2+ (7R+ST)
*** (przed³u¿enie drugiego przelotu u³atwia wpiêcie przy
prowadzeniu)
11.
12.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]