#03-Ciało Mentalne Powell, Teozofia.org
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
ARTUR E. POWELL
CIAŁO MENTALNE
[materiały nadesłane; pozostałych danych nie dostarczono]
Inne ksi
ki A.E.Powell'a wydane dotychczas w Polsce:
CIAŁO ETERYCZNE CIAŁO ASTRALNE CIAŁO PRZYCZYNOWE
SPIS TRE
CI:
Wst
p
RozdzIał I: Opis ogólny
RozdzIał II: mentalna esencja elementalna
RozdzIał III: skład I budowa cIała mentalnego
RozdzIał IV: funkcje cIała mentalnego
RozdzIał V: typowe przykłady
RozdzIał VI: kama-manas – pragnIenIe I umysł
RozdzIał VII: fale my
lowe
RozdzIał VIII: my
lokształty
RozdzIał IX: mechanIzm przekazywanIa my
lI
RozdzIał X: o
rodkI my
lowe
RozdzIał XI:
wiadomo
fizyczna
RozdzIał XII: Zdolno
ci
RozdzIał XIII: Koncentracja
RozdzIał XIV: Medytacja
RozdzIał XV: Kontemplacja
RozdzIał XVI:
ycIe podczas snu
RozdzIał XVII: MayaVIrupa
RozdzIał XVIII: Dewakan
RozdzIał XIX: Strefy dewakanu
RozdzIał XX: Sfera mentalna
RozdzIał XXI: KronIka akaszy
RozdzIał XXII: Mieszka
cy
wIata mentalnego
RozdzIał XXIII:
mIer
ciała mentalnego
RozdzIał XXIV: Osobowo
a ego
RozdzIał XXV: Ponowne narodzenie
Rozdział XXVI: Uczniostwo
Rozdział XXVII: Zako
czenie
WST
P
2
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
Ksi
ka niniejsza jest trzeci
z serii omawiaj
cej poszczególne ciała człowieka. Dwie
poprzednie to:
Ciało eteryczne
i
Ciało astralne.
We wszystkich trzech ksi
kach zastosowano
t
sam
metod
: autor oparł si
na około czterdziestu dziełach, napisanych w wi
kszo
ci
przez Annie Besant i C. W. Leadbeatera, uznanych za wybitne autorytety w dziedzinie
odwiecznej m
dro
ci, uj
tej w szat
współczesnej teozofii (ksi
ki te po raz pierwszy zostały
opublikowane w latach dwudziestych XX wieku; przyp. red). Wiadomo
ci zaczerpni
te z tych
dzieł zostały uszeregowane i przedstawione czytelnikom w postaci jak najbardziej zwartej,
przejrzystej i usystematyzowanej, na jak
autor potrafił si
zdoby
.
W tej serii ksi
ek autor nie podejmował wcale próby udowodnienia czy te
uzasadnienia
przedstawianych tez; uzasadnia je jedynie wewn
trzna ich zgodno
i rozumienie. Poniewa
dobra wiara tych badaczy i nauczycieli nie mo
e by
podawana w w
tpliwo
, rezultaty ich
bada
oraz ich nauki zostały tu przedstawione bez
adnych przemilcze
i zastrze
e
, a tak
e,
o ile okazało si
to mo
liwe, za pomoc
ich słów. Jedynie wzgl
d na przejrzysto
wykładu i
jego logiczn
struktur
spowodował, gdy to było konieczne, niezb
dne skróty i modyfikacje.
Problem dowodów stanowi całkiem odr
bn
spraw
, i w dodatku bardzo rozległ
. Próba
udowodnienia przedstawionych twierdze
uniemo
liwiłaby osi
gni
cie celu tych ksi
ek,
którym jest dostarczenie powa
nemu czytelnikowi na podstawie wspomnianych
ródeł
zwi
złej syntezy nauk o ciałach człowieka oraz sferach lub
wiatach, do których one nale
.
Po przeszło dwóch latach intensywnych studiów nad dziełami obu wymienionych badaczy,
autor nie znalazł w nich
adnych, poza dwoma lub trzema mało wa
nymi punktami,
sprzeczno
ci czy rozbie
no
ci. Fakt ten stanowi rzucaj
ce si
w oczy
wiadectwo
wiarygodno
ci szczegółów podawanych przez tych badaczy oraz logicznej zwarto
ci systemu
teozoficznego.
A. E. P.
ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY
Zanim przyst
pimy do szczegółowego opisu ciała mentalnego, jego funkcji i roli w
yciu i
ewolucji człowieka, warto poda
krótki zarys zagadnie
, jakie zamierzamy omówi
w
niniejszej ksi
ce.
Musimy przede wszystkim zaj
si
ciałem mentalnym jako narz
dziem, za pomoc
którego
przejawia si
ja
jako konkretny intelekt i w którym rozwijaj
si
zdolno
ci umysłu, z
pami
ci
i wyobra
ni
wł
cznie; w ostatnich stadiach ewolucji człowieka słu
y ono za
oddzielne i samoistne narz
dzie
wiadomo
ci, w którym człowiek mo
e
y
i działa
całkiem
niezale
nie od ciała fizycznego i mentalnego.
Na wst
pie obecnych rozwa
a
czytelnik powinien jasno zrozumie
,
e psychologia
okultystyczna dzieli umysł człowieka na dwie odr
bne cz
ci:
– ciało mentalne zajmuj
ce si
szczegółami i tym, co nazywamy konkretnymi my
lami – na
przykład o okre
lonej ksi
ce, domu, trójk
cie itp.
3
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
– ciało przyczynowe, które zajmuje si
zasadami i abstrakcyjnymi, oderwanymi my
lami, na
przykład o ksi
kach lub domach w ogóle, o cechach wspólnych dla wszystkich trójk
tów.
Tak wi
c ciało mentalne ma do czynienia z my
lami maj
cymi kształt, czyli rup
, natomiast
ciało przyczynowe z my
lami bez kształtu, czyli arup
. Analogii mo
e nam tu dostarczy
matematyka: arytmetyka, zajmuj
ca si
konkretnymi liczbami, nale
y do ni
szej cz
ci
umysłu; algebra za
, zajmuj
ca si
symbolami oznaczaj
cymi liczby w ogóle, przynale
y do
wy
szej cz
ci umysłu. Terminów "kształt" i "bez kształtu" nie nale
y oczywi
cie rozumie
w
sensie absolutnym, lecz wzgl
dnym. Tak na przykład obłok lub płomie
, cho
maj
pewien
kształt, s
w porównaniu z budynkiem lub kłod
drzewa stosunkowo bezkształtne.
Nast
pnie b
dzie mowa o tej szczególnej na wpół inteligentnej i ogromnie aktywnej
ywej
substancji, zwanej mentaln
esencj
elementaln
; zajmiemy si
te
rol
, jak
ona spełnia,
ułatwiaj
c człowiekowi my
lenie. W dalszym ci
gu zwrócimy uwag
na szczegóły budowy i
składu ciała mentalnego, po czym opiszemy typowe przykłady ciał mentalnych ludzi
znajduj
cych si
na ró
nych stopniach rozwoju.
Charakterystyczn
cech
naszego studium stanowi
b
dzie analiza kama-manasu, tego
powi
zania lub splotu pragnie
i my
li odgrywaj
cego w
yciu człowieka tak wielk
rol
,
e
cał
histori
ludzko
ci, jak i ka
dego indywidualnego człowieka mo
na by uj
w tych
kategoriach. Powi
zanie to jest tak
cisłe,
e niektóre szkoły filozoficzne traktuj
ciało
mentalne i astralne człowieka jako jedno narz
dzie
wiadomo
ci, gdy
w praktyce tak si
rzecz przedstawia w odniesieniu do ogromnej wi
kszo
ci jednostek ludzkich.
Z kolei wypadnie przedstawi
dwojak
działalno
my
li w jej własnym
wiecie, a
mianowicie promieniowanie fal my
lowych oraz tworzenie, a w wielu wypadkach wysyłanie
w przestrze
, my
lokształtów. Gdy przejdziemy do zagadnienia przesyłania my
li –
nie
wiadomego i
wiadomego – b
dziemy musieli zaj
si
wpływem, jaki te dwa rodzaje
zjawisk wywieraj
na swego twórc
i na innych ludzi. Przy omawianiu
wiadomego
przesyłania my
li, po
wi
cimy zwi
zły wykład leczeniu my
l
. Nieodzowne b
dzie poznanie
skutków oddziaływania ciała fizycznego i w ogóle fizycznego otoczenia na ciało mentalne i
jego działalno
. Rozpatrzymy te
zjawiska odwrotne, wpływ ciała mentalnego na ciało
fizyczne i inne przedmioty fizyczne.
Dalej niezb
dne si
oka
e przestudiowanie w ten sam sposób ciała astralnego, a mianowicie
jego oddziaływania na ciało mentalne oraz oddziaływania ciała mentalnego na astralne.
Z kolei zajmiemy si
samym ciałem mentalnym i poka
emy, jak ono działa, jak mo
na
rozwija
i
wiczy
jego zdolno
ci, zarówno wtedy, gdy działa ono za po
rednictwem
fizycznego mózgu, jak i kiedy działa na własny rachunek jako niezale
ne narz
dzie
wiadomo
ci.
Doprowadzi to nas, rzecz zrozumiała, do bardziej przemy
lanego
wiczenia ciała mentalnego,
a wi
c do koncentracji, która stanowi warunek
sine qua non
wydajnego
ycia mentalnego,
nast
pnie do medytacji i wreszcie do kontemplacji, wiod
cej do mistycznej
wiadomo
ci.
O posługiwaniu si
ciałem mentalnym podczas snu ciała fizycznego b
dzie mowa pokrótce, a
potem nast
pi zwi
zły opis sztucznego, utworzonego przej
ciowo ciała mentalnego, znanego
pod nazw
mayavi-rupa.
4
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
Z kolei zajmiemy si
yciem po
mierci fizycznej i astralnej, to znaczy
yciem w samym
wiecie mentalnym. Zajmie to sporo miejsca, gdy
musimy przestudiowa
ogólne zasady, na
których opiera si
to
ycie, oraz omówi
wiele szczegółów. Zbadamy nast
pnie pokrótce
typowe przykłady bytowania na ka
dym z czterech ni
szych poziomów
wiata mentalnego,
które teozofowie nazywaj
dewakanem, a chrze
cijanie niebem.
Po takim przygotowaniu b
dziemy mogli zrozumie
realno
i mo
liwo
ci sfery mentalnej,
rozpatrywanej jako
wiat maj
cy własn
egzystencj
, a dzi
ki temu studiowa
ten
wiat,
badaj
c charakter
ycia oraz ogólne wła
ciwo
ci zachodz
cych w nim zjawisk.
Tu wypadnie nam mówi
o centrach my
lowych, które stanowi
interesuj
c
i wa
n
cech
wiata mentalnego. Od nich przejdziemy do kroniki akaszy, tej cudownej i niezawodnej
pami
ci przyrody, w której wszystko jest zapami
tane i utrwalone tak, i
ka
dy, kto ma
niezb
dne do tego umiej
tno
ci, mo
e w niej czyta
.
Jeden z rozdziałów po
wi
cimy mieszka
com
wiata mentalnego, a nast
pnie, gdy człowiek z
powodu
mierci ciała mentalnego opuszcza ni
szy
wiat mentalny, b
dziemy mu towarzyszy
dalej, aby przynajmniej rzuci
okiem na jego znacznie szersze i pełniejsze
ycie w wy
szym
wiecie mentalnym, czyli w
wiecie przyczynowym.
Odtworzymy w ten sposób w
drówk
człowieka przez
mier
fizyczn
(zob.:
Sobowtór
eteryczny
), jego
ycie w
wiecie astralnym (zob.:
Ciało astralne)
i wreszcie w
wiecie
mentalnym, staniemy na progu prawdziwej jego ojczyzny – wy
szego
wiata mentalnego,
czyli przyczynowego. Dzi
ki temu b
dziemy mogli wytworzy
sobie pewne poj
cie o
wzajemnym zwi
zku pomi
dzy człowiekiem w trzech ni
szych ciałach, tworz
cych jego
osobowo
, a człowiekiem wła
ciwym przebywaj
cym w ciele przyczynowym, czyli dusz
lub indywidualno
ci
. Tym zagadnieniem zajmiemy si
w rozdziale o osobowo
ci i ego.
Powrócimy nast
pnie do historii człowieka w chwili, gdy opuszcza on swoj
"ojczyzn
", aby
si
znowu narodzi
w ni
szych
wiatach.
I wreszcie w jednym z rozdziałów po
wi
cimy uwag
yciu człowieka, który osi
gn
ł taki
poziom,
e stał si
godny przyj
cia na czel
, czyli ucznia, przez tych Mistrzów M
dro
ci,
którzy jako Starsi Bracia Ludzko
ci słu
swym młodszym braciom z tak
bezbł
dn
m
dro
ci
, cierpliwo
ci
oraz bezgraniczn
i niezawodn
miło
ci
. Dzi
bowiem staje si
mo
liwe dla wielu ludzi, którzy zechc
zada
sobie trud przygotowania si
i stania si
godnym przyj
cia na ucznia, cho
w skromnej mierze współdziała
z Nimi w słu
eniu
wiatu.
Mo
na równie
okre
li
mniej wi
cej dokładnie, jakie cechy s
niezb
dne do uzyskania tego
nieocenionego przywileju.
ROZDZIAŁ II: MENTALNA ESENCJA ELEMENTALNA
A
eby mo
na było z po
ytkiem studiowa
ciało mentalne, jego skład, struktur
i sposoby
działania, zachodzi potrzeba opisania chocia
by tylko w ogólnym zarysie mentalnej esencji
elementalnej.
5
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
Czytelnik zechce przypomnie
sobie,
e po utworzeniu atomowego stanu materii w ka
dej
sferze natury, Trzeci Aspekt Trójcy (według terminologii chrze
cija
skiej – Duch
wi
ty,
Dawca
ycia) zst
puje w ocean dziewiczej materii (prawdziwej Dziewicy Marii) i dzi
ki swej
yciotwórczej mocy budzi w materii atomowej nowe siły i mo
liwo
ci, co powoduje
tworzenie si
ni
szych stref materii w ka
dym
wiecie (sferze).
W o
ywion
w ten sposób materi
spływa Druga Wielka Fala
ycia Boskiego; terminologia
chrze
cija
ska okre
la to jako wcielenie si
Syna
przez Ducha
wi
tego w Dziewicy Marii.
Ta fala
ycia boskiego ma rozmaite nazwy na poszczególnych etapach swego zst
powania.
Rozpatrywan
w swej cało
ci okre
la si
j
cz
sto jako esencj
monadyczn
, szczególnie
wówczas, gdy jest okryta tylko materi
atomow
poszczególnych sfer bytu, poniewa
wtedy
mo
e dostarcza
monadom permanentnych atomów.
Gdy Druga Fala
ycia o
ywia materi
nieatomow
, to znaczy molekularn
, nazywa si
esencj
elementaln
; nazwa ta została zapo
yczona od
redniowiecznych okultystów, którzy
stosowali j
do materii, z której składaj
si
ciała duchów przyrody, zwanych przez nich
elementalami.
Gdy na swej drodze w dół fala ta o
ywia materi
trzech wy
szych stref
wiata mentalnego,
okre
lana jest mianem pierwszego królestwa elementalnego.
Po sp
dzeniu na tym poziomie ewolucji okresu jednego Ła
cucha Planetarnego fala
ycia
zst
puje do czterech ni
szych stref
wiata mentalnego i o
ywia tam drugie królestwo
elementalne przez okres trwania nast
pnego ła
cucha. Nazywa si
wówczas esencj
elementaln
.
W okresie nast
puj
cego potem ła
cucha przebywa w sferze astralnej jako trzecie królestwo
elementalne lub astralna esencja elementalna.
Okresem ła
cucha nazywamy przeci
g czasu, podczas którego fala
ycia obiega siedem razy
siedem globów ła
cucha. Istnieje zatem 49 okresów globowych lub
wiatowych w czasie
trwania ka
dego ła
cucha. Wi
cej szczegółów na ten temat zawiera ksi
ka C. W.
Leadbeatera pod tytułem
Człowiek we wszech
wiecie
(zarys teozofii).
Te trzy królestwa natury przejawiaj
si
w ró
nych formach
ycia, jak na przykład królestwo
ro
linne i zwierz
ce, które lepiej znamy. Ponadto w ka
dym królestwie wyst
puje oczywi
cie
siedem całkiem odr
bnych typów lub "promieni" esencji, z których ka
dy dzieli si
na siedem
podtypów.
Zarówno esencja elementalna, mentalna jak i astralna pozostaj
w
cisłym zwi
zku z
człowiekiem, jego ciałami i ewolucj
, jak to zobaczymy dokładniej w dalszym ci
gu naszego
studium o ciele mentalnym.
Nale
y zwróci
uwag
na wa
ny fakt,
e zarówno w sferze mentalnej, jak i astralnej esencja
elementalna jest całkiem odmienna od zwykłej materii tych sfer.
Inn
wa
n
spraw
, o której nale
y stale pami
ta
, jest to,
e
ycie o
ywiaj
ce materi
mentaln
i astraln
znajduje si
na łuku zst
puj
cym krzywej ewolucyjnej. Dlatego post
p
[ Pobierz całość w formacie PDF ]