łacina roz.2006 odp, Matura, Lacina, matura 2006

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MKL-R2A1P-062
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ŁACIŃSKIEGO
I KULTURY ANTYCZNEJ
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
ARKUSZ II
MAJ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 10 stron (zadania
2 – 23). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
3. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
4. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
5. Podczas egzaminu możesz korzystać ze słownika
łacińsko-polskiego oraz atlasu historycznego.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
70 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający
przed rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
2
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
Arkusz II
Część I – TEST LEKSYKALNO – GRAMATYCZNY
Zadanie 2. (
5 pkt
)
Uzupełnij poniższą tabelę, przyporządkowując kolejnym zdaniom podrzędnym
(1.,2.,3.,4.,5.) litery odpowiadające nazwom, które określają typ zdania A,B,C,D,E,F.
1. Cura, ne in morbum incidas.
2. Romani ab aratro adduxerunt Cincinnatum, ut dictator esset.
3. Carmina poetarum antiquorum ita scripta sunt, ut hodie etiam eis delectemur.
4. Iniurias etiamsi ulcisci possem, tamen oblivisci mallem.
5. Sapiens legibus paret, quia id salutare maxime putat.
A. Zdanie przyzwolone.
B. Zdanie warunkowe.
C. Zdanie przyczynowe.
D. Zdanie dopełnieniowe.
E. Zdanie celowe.
F. Zdanie skutkowe.
Numer zdania
Litera oznaczająca
typ zdania
1.
Zdanie dopełnieniowe
2.
Zdanie celowe
3.
Zdanie skutkowe
4.
Zdanie przyzwolone
5.
Zdanie przyczynowe
W zadaniach od 3. do 6. zakreśl jedną możliwość (A,B,C,D) poprawnego uzupełnienia
zdania, tak aby zachować znaczenie zdania wyjściowego.
Zadanie 3. (
1 pkt
)
Pro patria semper pugnare debemus.
Nobis................................................
A. pro patria semper pugnamus.
B. pro partia semper pugnandum est.
C. pro patria semper pugnandae sumus.
D. pro patria semper pugnatum est.
Zadanie 4. (
1 pkt
)
Vilius argentum quam aurum est.
Vilius argentum .................... est.
A. auro
B. auri
C. aurum
D. auribus
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
3
Arkusz II
Zadanie 5. (
1 pkt
)
Ad eas res conficiendas Orgetorix deligitur.
Constat ad eas res conficiendas Orgetorigem ......................
A. delegisse.
B. delectum est.
C. delectus est.
D. deligi.
Zadanie 6. (
1 pkt
)
Heracles puerulus dragonem occisit.
Drago ab ........................ occisus est.
A. Heracle puerulo
B. Heraclis pueruli
C. Heracli puerulo
D. Heracles puerulus
W zadaniach od 7. do 12. zakreśl jedyną poprawną możliwość (A,B,C,D) uzupełnienia
zdań.
Zadanie 7. (
1 pkt
)
Coniuratio Catilinae facta est Cicerone ...........................
A. consulis.
B. consule.
C. consulibus.
D. consul.
Zadanie 8. (
1 pkt
)
Marcus locum capit horto ...............................
A. condendi.
B. condendo.
C. ad condendum.
D. condenda.
Zadanie 9. (
1 pkt
)
Hoc incredibile ....................... est.
A. dictu
B. dictum
C. dicendum
D. ad dictum
4
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
Arkusz II
Zadanie 10. (
1 pkt
)
Timeo, ne inimicus meus hic .............................
A. veniret.
B. veniebat.
C. veniat.
D. venisset.
Zadanie 11. (
1 pkt
)
Dux fortiter ....................... cadit.
A. pugnantes
B. pugnantis
C. pugnante
D. pugnans
Zadanie 12. (
1 pkt
)
Qua .................... natus est Alexander, eadem templum Dianae conflagravit.
A. noctis
B. noctes
C. nocte
D. nocti
Część II – ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Przeczytaj poniższy tekst.
G. Iulius Caesar
, Commentarii de bello Gallico
IV 19, 1-4
Caesar paucos dies in Sugambrorum finibus moratus omnibus vicis aedificiisque
incensis frumentisque succisis se in fines Ubiorum recepit atque his auxilium suum pollicitus,
si a Suebis premerentur, haec ab iis cognovit: Suebos posteaquam per exploratores pontem
fieri comperissent, more suo consilio habito nuntios in omnes partes dimisisse, uti de oppidis
demigrarent, liberos uxores suaque omnia in silvis deponerent atque omnes, qui arma ferre
possent, unum in locum convenirent; hunc esse delectum medium fere regionum earum, quas
Suebi obtinerent. Hic Romanorum adventum exspectare atque ibi decertare constituisse. Quod
ubi Caesar comperit, omnibus iis rebus confectis, quarum rerum causa exercitum traducere
constituerat. [...] Se in Galliam recepit pontemque rescidit.
Sugambri, Sugambrorum – Sugambrowie, wojownicze plemię germańskie mieszkające
za Renem
Ubii, Ubiorum – Ubiowie, lud germański mieszkający na prawym brzegu Renu
Suebi, Sueborum – Swebowie, plemię germańskie mieszkające na wschód od Ubiów
i Sugambrów
Egzamin maturalny z języka łacińskiego i kultury antycznej
5
Arkusz II
W zadaniach od 13. do 17., na podstawie informacji zawartych w tekście, zakreśl tę
z czterech możliwości (A,B,C,D) dokończenia zdań, która jest zgodna z treścią tekstu.
Zadanie 13. (
2 pkt
)
Cezar powrócił do kraju Ubiów
A. po spaleniu wszystkich wsi i budynków.
B. po spaleniu pól i łąk.
C. po spaleniu kilku miast.
D. po spaleniu mostu na Renie.
Zadanie 14. (
2 pkt
)
Cezar obiecał Ubiom pomoc, jeżeli
A. nie odmówią mu zboża.
B. przyrzekną mu posłuszeństwo.
C. będą krzywdzeni przez Swebów.
D. zerwą pakt przyjaźni ze Swebami.
Zadanie 15. (
2 pkt
)
Cezar dowiedział się od Ubiów, że
A. Swebowie nakazali obronę miast.
B. Swebowie podjęli decyzję o złożeniu broni.
C. Swebowie nakazali opuszczenie miast.
D. Swebowie sprzymierzyli się z innymi plemionami.
Zadanie 16. (
2 pkt
)
Swebowie postanowili oczekiwać nadejścia Rzymian
A. za Renem.
B. ukrywszy się w lasach.
C. przygotowawszy zasadzkę.
D. niemal pośrodku zajmowanych przez siebie ziem.
Zadanie 17. (
2 pkt
)
Cezar, załatwiwszy swoje sprawy, wrócił do Galii i
A. podążył na ziemie Ubiów.
B. zniszczył most.
C. rozwiązał legiony.
D. nakazał odbudować most.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ewunia87.pev.pl