(P) mobilne przedsiębiorstwo z wykorzystaniem e-usług, E-zine, E-zine - Web.Gov.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Mobilne przedsiębiorstwo
z wykorzystaniem e-usług
Jacek Hetman
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
Autor:
Jacek Hetman
Infovide-Matrix
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Skład:
Małgorzata Gałązka
Infovide-Matrix
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej platformy komunikacji inter-
netowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”,
realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współinansowanego ze środków
Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2009, Wszelkie prawa zastrze-
żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język
mechaniczny bez zgody PARP.
Spis treści
Wprowadzenie 4
Szkic mobilnego przedsiębiorstwa 4
Technologie łączności bezprzewodowej i urządzenia mobilne
4
E-usługi w mobilnym biznesie
4
Rozdział pierwszy: Koncepcja mobilnego przedsiębiorstwa
4
Co oznacza mobilność przedsiębiorstwa
4
Korzyści mobilności 4
Ryzyko mobilnych przekształceń
5
Ewolucyjne zmiany 5
Szerokie pojęcie mobilnych zmian
5
Praktyczne ujecie zmian 5
Mobilny szef, mobilny pracownik 5
Mobilne biuro, kadry, księgowość 5
Ograniczenia biznesowe i techniczne 6
Mobilna strategia 6
Zrozumienie i zastąpienie starych rozwiązań 6
Co mobilne nigdy nie będzie 6
Rozdział drugi: Wykorzystanie e-usług w mobilnym przedsiębiorstwie 6
Wsparcie zarządzania projektami
6
Wsparcie handlu 7
Wsparcie obsługi klienta 7
Wsparcie inansowania i rozliczeń
7
Wsparcie logistyki 8
Wsparcie administracji irmą i controllingu
8
Podsumowanie 9
Godny zaufania mobilny biznes
9
Słowniczek
9
Netograia
14
Mobilne przedsiębiorstwo z wykorzystaniem e-usług
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
Wprowadzenie
Szkic mobilnego przedsiębiorstwa
Przedsiębiorcy obecni na europejskim, wspólnotowym rynku nie potrzebują argumentów przemawiają-
cych za stosowaniem rozwiązań mobilnych w biznesie. Powszechny dostęp do łączności bezprzewodo-
wej jest dziś naturalnym zjawiskiem i trudno uwierzyć, że kilkanaście lat temu te technologie były poza
zasięgiem rodzimego biznesu. Obecnie przedsiębiorcy i ich pracownicy stosują technologie mobilne,
lecz zawsze jest uzasadnione pytanie o to, czy zmiany dokonują się w oparciu o przemyślany pomysł
na mobilny biznes, czy istnieje biznesowe uzasadnienie dokonywania zmian w irmie i czy przedsiębiorca
ma wyobrażenie o architekturze tych zmian. Te zagadnienia zostały omówione w
rozdziale pierwszym
.
Technologie łączności bezprzewodowej i urządzenia mobilne
Wśród rozwiązań technologii łączności bezprzewodowej obecnych na rynku przedsiębiorca może wybie-
rać, kierując się różnymi kryteriami. Koszty zastosowania danej technologii, to tylko jeden z elementów
składowych. Dwa inne kluczowe tematy, które warto poruszyć to: rzeczywisty zasięg danej technologii
i w konsekwencji i dostępność danej technologii dla potencjalnych klientów oraz jakość komunikacji
wynikająca z dostępnych urządzeń. Te zagadnienia zostały omówione w
rozdziale drugim
.
E-usługi w mobilnym biznesie
Mobilny przedsiębiorca dzięki łączności bezprzewodowej ma możliwość sięgania po cały arsenał usług
elektronicznych dostępnych w Internecie. Zlecanie na zewnątrz takich usług jak księgowość i rekruta-
cja pracowników była stosowana dawniej, w tym wypadku jednak w grę wchodzi możliwość zlecenia
na zewnątrz lub zarządzania zdalnego praktycznie każdym aspektem aktywności biznesowej. Nie dzieje
się to, jednak bez strat dla tradycyjnych zwyczajów i relacji partnerskich. Nie wszystko może być mobilne
i zdalnie zarządzane. Te zagadnienia zostały omówione w
rozdziale trzecim
.
Koncepcja mobilnego przedsiębiorstwa
Co oznacza mobilność przedsiębiorstwa
Mobilność przedsiębiorstwa wprowadza do organizacji dwa kluczowe pojęcia: niezależność od miejsca
i personalizację
1
.
Niezależność od miejsca
oznacza możliwość wymiany informacji i podejmowania traf-
nych decyzji bez konieczności obecności osobistej.
Personalizacja
oznacza dokładną identyikację pra-
cowników i kontrahentów w rozproszonej i komunikującej się organizacji. Te dwa zjawiska: personaliza-
cja podmiotów i uniezależnienie się od miejsca istnieją razem to największe zalety wprowadzania mobil-
ności do biznesu
2
.
Korzyści mobilności
Korzyści płynące z mobilności, są rezultatem dobrze
przemyślanego wdrożenia zmian
nawet przy roż-
nych ograniczeniach wynikających z natury biznesu. Do takich korzyści możemy zaliczyć:
1. uzyskanie wydajnie pracującej organizacji, zdolnej do sprawnego działania mimo rozproszenia,
2. uzyskanie pełnego obrazu potrzeb biznesu, dzięki intensywnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
3. konieczność prowadzenia stałej i silnej polityki bezpieczeństwa z uwagi na ciągłe narażenie organizacji
na cyfrowy atak,
4. redukcję ryzyka częstych wahań rynku, wynikającą z elastycznej i bardzo aktywnej komunikacji z part-
nerami na rynku,
5. uzyskanie elastyczności w decyzjach dotyczących zarządzania,
6. możliwość swobodniejszego stosowania outsourcingu,
7. uproszczenie, nawet bardzo złożonych, procedur pracy
3
.
1 Bhuvan Unhelkar, Cutter Consortium, Executive Reports, 2008 March, Mobile Enterprise Architecture: Model
and Application
2 Ibid.
Mobilne przedsiębiorstwo z wykorzystaniem e-usług
4
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
Rozdział pierwszy:
Ryzyko mobilnych przekształceń
Warto podkreślić, że ryzyko powiązane z implementacją rozwiązań mobilnych jest nieznaczne. Dzieje się
tak ponieważ, technologie mobilne pojawiają się w odpowiedzi na potrzebę przedłużenia kontaktu osobi-
stego między klientami i pracownikami. Technologie mobilne jako narzędzia bliskie pracownikom i klien-
tom w
rozwiązywaniu osobistych spraw
szybko stają się narzędziem codziennego prowadzenia przez
nich biznesu. Mobilność w obecnej erze komunikacji zminimalizowała potrzebę izycznego kontaktu w
relacjach ludzi.
Ewolucyjne zmiany
Następnym dobrodziejstwem mobilności w organizacji jest ścisłe lecz ewolucyjne
integrowanie się roz-
wiązań mobilnych z tradycyjną strukturą
przedsiębiorstwa. Dla biznesu oznacza to nowe możliwości
stawania się elastycznym i dynamicznym podmiotem w szybko zmieniającym się świecie, przy jednocze-
snym poszanowaniu dla dawnych reguł prawnych, organizacyjnych i zwyczajowych.
Szerokie pojęcie mobilnych zmian
Jeśli mobilność pozwala na kontakt z klientami niezależnie od miejsca ich przebywania i pozwala na per-
sonalizację usług i pracy, to oznacza, że pojęcie mobilności obejmuje nie tylko technikę komunikacji, ale
także wprowadza do irmy
nowy styl pracy i komunikacji
.
Mobilność obecnie powinna być rozważana w różnych ujęciach: w sensie ekonomicznym, technicznym,
procesowym i społecznym. Mobilna struktura irmy widoczna jest na każdym etapie prowadzenia biznesu
i wnosi do każdego z etapów korzyści powiązane z elastycznością i dynamicznością.
Praktyczne ujecie zmian
Formalnie i najprościej rozumiana mobilność umożliwia organizacji szybkie i dokładne przekształcenie
swoich biurowych struktur w struktury elastyczne przez
wyposażenie ich w urządzenia
bezprzewodo-
wej komunikacji i zdalnego dostępu do korporacyjnych rozwiązań i aplikacji.
Mobilny szef, mobilny pracownik
Szerokie podejście do mobilności pozwala zrozumieć jej złożoność i wprowadza mocne podstawy dla sku-
tecznego wdrożenia i zarządzania mobilnym biznesem, mobilną organizacją, mobilną sprzedażą, mobil-
nym bezpieczeństwem i mobilnymi inansami. Mobilność nie jest w tym ujęciu dodatkiem do istniejącego
biznesu, lecz
integralną częścią nowej struktury przedsiębiorstwa
.
Zarządzanie przedsiębiorstwem za pomocą zdalnych technologii jest dużym wyzwaniem. Znacznie
łatwiej jest zakupić sprzęt
do specjalistycznej komunikacji bezprzewodowej (netbooki, palmtopy)
oraz oprogramowanie do wymiany danych między, klientami, pracownikami i zarządem (szybki bez-
pieczny dostęp online do irmowej poczty, kalendarza, raportów, baz danych) niż stosować się do
dobrych
praktyk komunikacji
zapewniających bezpieczeństwo wymiany informacji i komfort pracy zdalnej.
Ze zdalnym zarządzaniem wiąże się
ryzyko utraty realnej kontroli
nad procesami w irmie. Pracownik
w przypadku zdalnej pracy ma znacznie mniejsze poczucie motywacji i dyscypliny, niż pracownik siedzący
w tym samym pokoju co jego przełożony. Warto jednak rozważyć, czy opieranie wartości i wydajności
pracy o bezpośrednią kontrolę przynosi dobre efekty, a trzeba pamiętać, że także praca zdalna (w tym
także prawnie regulowana telepraca) może być ściśle monitorowana.
Mobilne biuro, kadry, księgowość
Aby mówić o mobilnym biurze, trzeba rozważyć praktyczne konsekwencje stosowania zdalnie prowa-
dzonej obsługi kadrowej, księgowej i bankowej. Nic nie stoi na przeszkodzie zawieraniu, modyikowaniu
i rozwiązywaniu ważnych prawnie umów za pośrednictwem Internetu, ale dopóki
kwaliikowany podpis
elektroniczny
nie stanie się powszechną i tanią technologią pracownik i pracodawca będą musieli wymie-
nić dokumenty bezpośrednio lub za pośrednictwem poczty. Podpis elektroniczny staję się dobrodziej-
stwem, gdy chodzi o wymianę dokumentów w przypadku relacji między podmiotami gospodarczymi,
dla których zakupienie tej technologii jest opłacalne. Kwestia stosowania
faktur elektronicznych
budzi
wciąż duże wątpliwości, głównie z powodu rozwiązań prawnych nie dających przedsiębiorcom poczu-
cia bezpieczeństwa podatkowego. Najlepiej rozwinięta w tej sytuacji jest
bankowość elektroniczna
.
Taka usługa w służbie przedsiębiorstwa nie budzi już dziś emocji, przeciwnie jest dzięki dużym inwesty-
cjom w bezpieczeństwo powszechną praktyką.
3 Ibid.
Mobilne przedsiębiorstwo z wykorzystaniem e-usług
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]