(P) potrzeby informacyjne i doradcze przedsiębiorców wchodzących na rynek e-usług, E-zine, E-zine - ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Potrzeby informacyjne i doradcze
przedsiębiorców wchodzących na
rynek e-usług
Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój
usług świadczonych elektronicznie (e-usług)
przez przedsiębiorstwa mikro i małe
Radosław Flis
Beata Mazurek-Kucharska
Jacek Kuciński
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
Autorzy:
Radosław Flis, Beata Mazurek-Kucharska, Jacek Kuciński
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Skład:
Marcin May
PARP
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała na podstawie „Badania zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług
świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe” zrealizowanego dla
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Pentor Research International S.A.
Projekt współinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2009, Wszelkie prawa zastrze-
żone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek formie ani przekładany na język
mechaniczny bez zgody PARP.
Spis treści
1. Potrzeby informacyjne i doradcze przedsiębiorców wchodzących na rynek e-usług- raport z badań desk
research
4
2. Potrzeby informacyjne małych przedsiębiorstw (w tym mikro) w zakresie niezbędnym do świadczenia
e-usług oraz pozyskania doinansowania w ramach działania 8.1 PO IG – raport z badania jakościowego 4
3. Potrzeby doradcze małych przedsiębiorstw (w tym mikro) w zakresie niezbędnym do świad-
czenia e-usług oraz pozyskania doinansowania w ramach działania 8.1 PO IG – raport z badania
jakościowego
5
4. Wnioski i rekomendacje
6
4.1 Potrzeby informacyjne małych przedsiębiorstw (w tym mikro) w zakresie niezbędnym do
świadczenia e-usług oraz pozyskania doinansowania w ramach działania 8.1 PO IG
6
4.2. Potrzeby doradcze małych przedsiębiorstw (w tym mikro) w zakresie niezbędnym do świad-
czenia e-usług oraz pozyskania doinansowania w ramach działania 8.1 PO IG
7
4.3 Pożądane wsparcie informacyjne i doradcze świadczone przez portal internetowy wspierający dzia-
łania 8.1 i 8.2 PO IG dla małych przedsiębiorstw (w tym mikro) zamierzających wdrożyć i świadczyć
e-usługi
7
4.4
Kierunki
współpracy
z
organizacjami
branżowymi
w
zakresie
populary-
zacji społeczeństwa informacyjnego i Gospodarki Opartej na Wiedzy
7
4.5. Ogólne wnioski z danych jakościowych, uzyskanych badaniem kwestionariuszem
ankiety QE-1
8
Potrzeby informacyjne i doradcze przedsiębiorców wchodzących na rynek e-usług
3
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
1. Potrzeby informacyjne i doradcze przedsiębiorców wchodzących na rynek
e-usług- raport z badań desk research
Autor: Radosław Flis
Dostępne opracowania nie precyzują, jakie są potrzeby informacyjne i doradcze przedsiębiorców w zakre-
sie otwierania biznesu w e-usługach. Na podstawie dostępnych opisów całego rynku, można jednak stwo-
rzyć następującą hipotezę.
Potrzeby przedsiębiorców można podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupą są potrzeby specyiczne dla
sektora e-usług, drugą natomiast są potrzeby przedsiębiorców całego sektora MSP.
I. Potrzeby doradcze i informacyjne specyiczne dla sektora e-usług dotyczą:
zagrożeń występujących w działalności internetowej oraz sposobów minimalizowania ryzyka,
związanego z takimi zagrożeniami;
rodzajów e-usług świadczonych obecnie przez inne przedsiębiorstwa MSP;
•
•
doboru narzędzi informatycznych, niezbędnych do samodzielnego stworzenia portalu świad-
czącego e-usługę;
informacji na temat rozkładu przestrzennego, wiekowego i zawodowego osób dotkniętych tzw.
•
wykluczeniem cyfrowym;
pozyskania wykwaliikowanych pracowników z dziedziny informatyki i informacji, animacji i gra-
•
iki komputerowej, marketingu internetowego i inansów;
zabezpieczeń prawnych specyicznych dla sektora e-usług;
•
•
badań popytu poszczególnych grup klientów e-usług w ujęciu historycznym, wraz z próbą osza-
cowania trendów w przyszłości.
II. Potrzeby doradcze i informacyjne całego sektora MSP dotyczą:
najdogodniejszej formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz formalności związanych
•
z prowadzeniem biznesu w e-usługach;
sposobu inansowania przedsięwzięcia, w tym możliwości uzyskania dotacji;
•
•
doboru ewentualnych partnerów biznesowych;
•
barier prawnych występujących w Polsce, związanych z rozpoczęciem i prowadzeniem działal-
ności gospodarczej;
dostępu do informacji prawnych, podatkowych, rachunkowo-księgowych oraz dotyczących
•
programów rządowych i unijnych, umożliwiających doinansowanie.
2. Potrzeby informacyjne małych przedsiębiorstw (w tym mikro) w zakresie
niezbędnym do świadczenia e-usług oraz pozyskania doinansowania
w ramach działania 8.1 PO IG – raport z badania jakościowego
Autor: dr Jacek Kuciński
Wiele potrzeb informacyjnych wskazywanych przez badanych przedsiębiorców świadczących e-usługi
dotyczy całego sektora MSP. Niektóre z nich wynikają z ich elementarnych braków wiedzy w zakresie pro-
wadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji, badani przedsiębiorcy rzadko wymieniali problemy
charakterystyczne jedynie dla sektora e-usług.
Wśród potrzeb informacyjnych, charakterystycznych dla sektora e-usług wymieniano m.in.:
Potrzebę uzyskania informacji na temat rozkładu przestrzennego, wiekowego i zawodowego
osób dotkniętych tzw. wykluczeniem cyfrowym (termin wykluczenia cyfrowego nie dotyczy
wyłącznie możliwości dostępu do Internetu, ale również takich czynników jak: umiejętności
posługiwania się Internetem, jakość połączenia, brak znajomości języka, w którym występują
w sieci potrzebne informacje). Informacje dotyczące wykluczenia cyfrowego mogą bowiem
mieć znaczenie dla wyboru rodzaju usług i potencjalnych odbiorców.
Potrzebę dostępu do badań, z których wynikałoby jakie e-usługi są najbardziej pożądane
•
przez masowych odbiorców oraz aktualny stopień nasycenia rynku poszczególnymi rodzajami
e-usług.
Potrzebę informacji na temat zagrożeń internetowych oraz sposobów zabezpieczenia procesu
•
świadczenia e-usług zarówno po stronie dostawcy jak i odbiorcy.
Potrzeby informacyjne i doradcze przedsiębiorców wchodzących na rynek e-usług
4
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
•
•
•
Poza wymienionymi powyżej potrzebami informacyjnymi, specyicznymi dla sektora e-usług, responden-
tom brakuje przede wszystkim doświadczenia biznesowego. Dotychczas specjalizowali się oni bowiem
w kwestiach technicznych, informatycznych, koniecznych przy zakładaniu e-biznesu. Odczuwają oni też
braki w wiedzy na temat skutecznego marketingu, wyboru odpowiednich form reklamy i efektywnego
spożytkowania na nie pieniędzy.
Potrzebę informacji w zakresie zabezpieczeń prawnych specyicznych dla sektora e-usług.
„Ja się spotkałem z wieloma młodymi ludźmi, którzy chcą odpalić jakieś serwisy i są już świetni. Za dwa
dni są gotowi napisać Naszą-klasę od nowa, ale nie mają wiedzy o tym, jak z tego zrobić pieniądze, jak
to zakomunikować. Często nie rozumieją, że są technologie lepsze i gorsze pomimo, że są informatykami.
Brakuje im wiedzy o prowadzeniu przedsiębiorstwa, ale to jest zbyt ogólne. Powiedzmy, że nie wiedzą,
że sami nie są w stanie zbudować przedsiębiorstwa sensownego, bo dwie osoby mogą napisać platformę,
ale żeby sprzedawać, utrzymać ludzi i płacić im pensję to tego nie mają“
1
.
W drugiej grupie sprawa ma się odwrotnie. Osoby te posiadają odpowiednie doświadczenie związane
z prowadzeniem własnej irmy oraz w zakresie zarządzania. Nie posiadają jednak odpowiedniej wiedzy
informatycznej, w związku z czym zmuszeni są do zatrudnienia osoby, która zajęłaby się stroną techniczną
ich przedsięwzięcia. Przedsiębiorcy zwrócili uwagę, iż często nie są w stanie wybrać samodzielnie odpo-
wiedniej do tego zadania osoby.
Wskazywano na nierówny dostęp do informacji, w szczególności wymieniono Warszawę jako miejsce,
które daje możliwość większej liczby spotkań. Przedsiębiorcy poszukują kontaktu z ekspertami oraz oso-
bami, które mają doświadczenie w prowadzeniu podobnej działalności. Duże miasta, a przede wszystkim
stolica, dają więcej sposobności dla prowadzenia tego typu, formalnych bądź nieformalnych, konsultacji.
Osoby odcięte od takich możliwości mają utrudniony start. Dlatego nasi rozmówcy oczekiwaliby organi-
zacji konferencji, wykładów, szkoleń, na których mogliby zdobywać wiedzę jak rozpocząć działalność, na
co zwrócić uwagę. Chętnie widzieliby też umieszczanie nagrań z tego typu wydarzeń w Internecie, by móc
w wybranym przez siebie momencie i miejscu wysłuchać ich przebiegu. Wydaje się jednak, iż ze względu
na czasochłonność oglądania tego typu nagrań, bardziej efektywne byłyby ich opracowania, streszczenia.
To, co jednak jest dla przedsiębiorców ważniejsze to możliwość zwrócenia się do kogoś z konkretnym
problemem i otrzymanie pomocy przy jego rozwiązywaniu:
„Żeby to miało wymiar praktyczny, bo z teorią to każdy da sobie radę. Jest Internet i każdy może sobie
poczytać, jak założyć irmę, żeby można było przyjść z konkretnym problemem i proszę mi pomóc go
rozwiązać.”
2
3. Potrzeby doradcze małych przedsiębiorstw (w tym mikro) w zakresie
niezbędnym do świadczenia e-usług oraz pozyskania doinansowania
w ramach działania 8.1 PO IG – raport z badania jakościowego
Autor: dr Jacek Kuciński
Potrzeby doradcze małych przedsiębiorstw nieodzownie łączą się z opisanymi w poprzednim rozdziale
potrzebami informacyjnymi. Osoby zainteresowane działalnością e-usługową w pierwszej kolejności
poszukują porad, związanych z rozpoczęciem takiej działalności. Chciałyby, zanim zaczną, móc porozma-
wiać z kimś kompetentnym, bardziej doświadczonym, na temat tego, czy ich pomysł ma szanse na rynku.
Przedsiębiorcy widzą potrzebę kontaktu z kimś, kto pomógłby im policzyć, jakie będą koszty prowadzenia
działalności do momentu otrzymania pierwszych przychodów. Osobom, które nie prowadziły wcześniej
własnej irmy, potrzebne są wskazówki dotyczące zakładania przedsiębiorstwa, prowadzenia go i metod
skutecznego dotarcia do klienta. W przeciwnym razie ich pomysł, nawet jeśli był bardzo dobry, może nie
odnieść sukcesu na rynku i nie przynieść spodziewanych zysków.
Wśród potrzeb doradczych, charakterystycznych dla sektora e-usług wymieniano m.in.:
Doradztwo w zakresie najbardziej popularnych e-usług oraz stopnia nasycenia nimi rynku.
•
Doradztwo w zakresie sposobów zabezpieczenia procesu świadczenia e-usług, zarówno po stro-
nie dostawcy, jak i odbiorcy.
Doradztwo w zakresie zabezpieczeń prawnych specyicznych dla sektora e-usług.
•
•
Doradztwo w zakresie wiedzy specjalistycznej dla sektora e-usług oraz możliwości zatrud-
nienia pracowników dysponujących wiedzą adekwatną do planowanego przedsięwzięcia
e-usługow
ego. Z tego powodu przedsiębiorcy potrzebują konsultacji doświadczonego
1 FGI z przedsiębiorcami.
2 IDI z ekspertem.
Potrzeby informacyjne i doradcze przedsiębiorców wchodzących na rynek e-usług
5
www.parp.gov.pl
www.web.gov.pl
•
[ Pobierz całość w formacie PDF ]