Żegluga Infra TR,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->PODSTAWY NAWIGACJI1.EGLUGAegluga– jedna z form komunikacji, transport wodny. Oznacza wszczególności przewóz statkami, w celach zarobkowych, pasa erów iładunków, przez wody morskie lubśródlądowe.Do przewozu towarów u ywa się wielu wyspecjalizowanych statków:masowców,drobnicowców,kontenerowców,tankowców,chemikaliowców i in.Przewozy pasa erskie stanowią znikomy odsetek ogólnego transportuludzi, a to ze względu na długi czas podró y. Jedynie w niektórychregionachświata,na przykład na obszarach o silnie rozwiniętej liniibrzegowej lub w państwach wyspiarskich, wa ną rolę odgrywakomunikacja promowa.egluga morska realizowana jest między portami morskimi zapomocą wyspecjalizowanych statków, np.:•••••••statków pasa erskich do przewozu osóbstatków typu RORO do przewozu samochodów cię arowych iwagonów kolejowych z towaremkontenerowców do przewozu towarów w kontenerachgazowców rozmaitego rodzaju do przewozu gazu w ró nejpostacitankowców do przewozu towaru płynnego, głównie produktówprzemysłu naftowegodrobnicowców do przewozu towarów liczonych w sztukachmasowców do przewozu towarów sypkich1Ze względu na rejon pływania eglugę podzielić mo na na:•••eglugę krajową – podró e po morskich wodach wewnętrznych imorzu terytorialnym (patrz ni ej egluga przybrze na)eglugę przybrze ną – podró e po Morzu Bałtyckim do 8°długości geograficznej wschodniej (ka dy kraj ma swojądefinicję i obszar tej eglugi)eglugę międzynarodową – podró e po obszarach morskichinnych ni wymienione powy ej, zwana te eglugą wielegluga przybrze naPolski katamaran eglugi przybrze nejAgatw główkach portu Gdyńskiego2eglugę przybrze ną uprawiają statki o małej zdolności eglugowejwynikającej z ich konstrukcji (np. małe wymiary, niewielkiezanurzenie). Jednostki wchodzące w skład tej floty nazywane sąbiałąflotą,a zaliczają się do niej niedu e statki pasa erskie zarówno ocharakterze komunikacyjnym, jak i wycieczkowo-rekreacyjnym. Małazdolnośćeglugowa tych statków rekompensowana jestró norodnością floty: w jej składzie mo na znaleźć tramwaje wodne,wodoloty, małe wycieczkowce (w tym bocznokołowce), replikistatków dawnych czy te stylizowane na sławne statki przeróbkikutrów rybackich. Ten rodzaj eglugi uprawiają często holownikimorskie. Nie wynika to z ich niskiej dzielności morskiej, ale raczej zpolityki armatorów i rejonu ich działania. Statek uprawiający eglugęprzybrze ną ma do spełnienia ni sze wymagania odnośniewyposa enia i minimalnej bezpiecznej obsady ni statek uprawiającyeglugę międzynarodową.Definicje eglugi przybrze nej ró nią się w zale ności od kraju. WPolsce obowiązuje definicja podana przez Rozporządzenie MinistraInfrastruktury z 4 lutego 2005 w sprawie wyszkolenia i kwalifikacjizawodowych marynarzy:Żegluga przybrzeżna oznacza żeglugę w odległości nie większej niż20 mil morskich od brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innegomorza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowychGłównymi ośrodkami eglugi przybrze nej w Polsce są Gdańsk iSzczecin, a firmami z największymi tradycjami w tej dziedzinieegluga Gdańska i egluga Szczecińska.3egluga osłoniętaegluga osłonięta oznaczaeglugę na akwenie ZalewuSzczecińskiego i Wiślanego oraz po Zatoce Gdańskiej na zachódod linii łączącej punkt na Mierzei Helskiej o współrzędnych 54°35'szerokości geograficznej północnej i 018°49' długościgeograficznej wschodniej z punktem na Mierzei Wiślanej owspółrzędnych 54°22' szerokości geograficznej północnej i 018°57'długości geograficznej wschodniej.4eglugaśródlądowaPojęcie eglugaśródlądowapodlega ewolucji i nigdy nie byłoustawowo definiowane. Na podstawie ustawy Prawa wodne eglugęśródlądowąmo na określić jako tak zwaną powszechną lubszczególną formę korzystania z wód, polegającą na transport czyliprzewóz osób i rzeczy, połów ryb, utrzymanie szlaku eglownego,eksploatacja kruszywa, sport, rekreacja i turystyka na wodzie, nadzórna wodzie, ratownictwo na wodzie, szkolenia na wodzie, gastronomiana wodzie, hotelarstwo na wodzie, mieszkania na wodzie, biura nawodzie, warsztaty na wodzie, zakłady kąpielowe przy pomocyurządzenia pływającego z napędem lub bez napędu nazywanegostatekśródlądowytak e promu, wodolotu lub poduszkowca,na wodach,które nazywają sięśródlądowedrogi wodne, w tym np. akwenyuregulowane, lub inne wodyśródlądowe.Z prowadzeniem eglugi podrogach wodnych wiąąsię pojęciaport rzeczny, szlak eglowny,głębokość tranzytowa.Gdy działalność prowadzona jest poza drogamiwodnymi, aby podlegała szczególnej regulacji, którą jest ustawa oegludześródlądowej,powinna dotyczyć wyłącznie: przewozówmiędzybrzegowych, zarobkowego przewozu osób, ładunków,zarobkowego połowu ryb, wykonywania robót technicznych lubeksploatacji złó kruszywa. eglugaśródlądowaw Europie odgrywaistotną rolę w łańcuchu transportowym.Współczesny polski bocznokołowy statek wycieczkowy – "Jagienka" podczas rejsuwycieczkowego po Warcie w Poznaniu w okolicy mostuśw.Rocha.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]