Życie Duchowe, ks. Krzysztof Grzywocz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
¯ycie Duchowe var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount','UA-11394109-4']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga =document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;+ '.google-analytics.com/ga.js'; var s =document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);})(); <!-- Begin // var antyspam = { wlacz: function() { if(window.addEventListener) { window.addEventListener( 'load', antyspam.init,false); } else if (window.attachEvent) { window["eLoadInitAntyspamFn"] =antyspam.init; window["loadInitAntyspam"] = function(){window["eLoadInitAntyspamFn"](window.event); } window.attachEvent("onload",window["loadInitAntyspam"]); } }, init: function() { var linki =document.getElementsByTagName('a'); var mail; var text; var dopasowania; for(i=0; i<linki.length; i++){ if((linki[i].href+'').match(/(\?Page\=site\&Id\=no_spam)/) ){ text =linki[i].firstChild.nodeValue; dopasowania = text.match(/(.+)( \*\*\* )(.+)/);if(dopasowania){ mail = dopasowania[1].replace( '_._', String.fromCharCode( 32*2) ).replace(/ /g, '.'); text = dopasowania[3]; } else { mail = text =text.replace( '_._', String.fromCharCode( 32*2 ) ).replace(/ /g, '.'); }linki[i].firstChild.nodeValue = text;linki[i].href=String.fromCharCode(109,97)+'ilto:'+mail; } } } }antyspam.wlacz(); // End -->e-book | Kolekcja ¯ycia Duchowego | Biblioteka ¯ycia Duchowego | Wydawnictwo WAM.: Wydawnictwo WAM.: Deon.pl.: ksiêgarnia.: ebooki.: katecheza.: katalog tytu³ów.: PSJ.: ¯ycie Duchowe.: sieæ sprzeda¿y.: s³owo o nas.: foreign rightse-mail:redakcja ¯ycia Duchowegotelefon:+48 12 629 32 92 begin_of_the_skype_highlighting +48 12 629 32 92end_of_the_skype_highlighting¯ycie DuchoweWIOSNA 70/2012To jest Cia³o mojeJacek Prusak SJHomo eucharisticusDbamy o zbawienie w³asnej duszy, modlimy siê za dusze zmar³ych i dusze w czy¶æcucierpi±ce i "przy okazji" zapominamy, ¿e to, co wyró¿nia chrze¶cijañstwo, tozupe³nie nowe spojrzenie na cia³o. "Cia³o jest podstaw± zbawienia. Wierzymy wBoga, który jest Stwórc± cia³a; […] wierzymy w cia³a zmartwychwstanie,dope³nienie stworzenia i odkupienie cia³a. […] Wierzymy w prawdziwezmartwychwstanie tego cia³a, które teraz posiadamy" (KKK 1015, 1017).1. Cia³o nie jest jedynie garderob± dla naszej duszy - nie mo¿emy byæ tym, kimjeste¶my, bez cia³a. "Cia³o" - w jêzyku ¶w. Jana - okre¶la "ca³ego cz³owieka wznaczeniu jego historycznego losu, który jest konkretny i ograniczony, wra¿liwyi kruchy. W tym w³a¶nie sensie «S³owo sta³o siê cia³em»". Zrozumia³a toczteroletnia dziewczynka, która pewnej nocy obudzi³a siê z przera¿eniem,przekonana, ¿e ciemno¶ci wokó³ niej pe³ne s± duchów i potworów. Wystraszonapobieg³a do sypialni rodziców. Matka uspokoi³a j±, wziê³a za rêkê i zaprowadzi³az powrotem do jej pokoju, gdzie w³±czy³a ¶wiat³o i doda³a córce otuchy, mówi±c:"Nie musisz siê baæ, bo nie jeste¶ tu sama. Bóg jest z tob± w pokoju".Dziewczynka odpowiedzia³a: "Wiem, ¿e Bóg tu jest, ale chcia³abym, ¿eby by³ tute¿ kto¶, kto ma skórê".Ludzkie cia³o to tylko jedna strona tajemnicy Wcielenia i odpowied¼ na ludzk±têsknotê za blisko¶ci± z Bogiem. Druga strona to Jego Cia³o, które spo¿ywamy wEucharystii. ¯adna religia nie czyni z cia³a takiej "zbawczej oferty", ¿adna niepozwala Bogu na taki dar z siebie. Jak piêknie uj±³ to znany amerykañskisocjolog ks. Andrew Greely, w Eucharystii "Bóg jest w¶ród nas na rodzinnymobiedzie". Jaki jest wiêc nasz stosunek do cia³a? Czy potrafimy dziêkiEucharystii spojrzeæ na cia³o w sposób, który ³±czy nas z Bogiem? Czy dziêkiwierze potrafimy uduchowiæ cia³o, a nie ubóstwiaæ go?W ¶wiecie, w którym z cia³a ludzie uczynili idola, a z pielêgnacji cia³astworzyli now± religiê, chrze¶cijañstwo ma alternatywn± propozycjê. To troska ocia³o po to, by pielêgnowaæ ducha. Dostrzegaj± to nawet ci, którzy uwa¿aj± siêza ateistów. Jeden z nich Luc Ferry, autor bestselleru Jak ¿yæ?, przestrzegaswoich czytelników: "W przeciwieñstwie do pogl±dów, które tysi±ce razy us³yszyszz ust ateistów wrogich religii chrze¶cijañskiej, wcale nie jest ona oddana walcez cia³em, cielesno¶ci±, zmys³owo¶ci±. W przeciwnym razie, jak mo¿na byzaakceptowaæ, ¿e to, co boskie, staje siê cia³em w osobie Chrystusa, ¿e lógosprzyobleka siê w ca³kowicie materialne cia³o zwyk³ej ludzkiej istoty? […] Niedaj siê zwie¶æ tym, którzy dzi¶ deprecjonuj± i zniekszta³caj± chrze¶cijañsk±naukê. Mo¿na nie byæ cz³owiekiem wierz±cym - je¶li mam byæ szczery sam niejestem wierz±cy - jednak nie sposób twierdziæ, ¿e chrze¶cijañstwo jest religi±oddan± bez reszty pogardzie dla cia³a. Po prostu dlatego, ¿e to nieprawda".Nasza wyj±tkowo¶æ polega na tym, ¿e chrze¶cijañstwo w swojej doktrynieszczê¶liwego ¿ycia ³±czy trzy podstawowe w±tki: "osobistej nie¶miertelno¶ciduszy, zmartwychwstania cia³ - z ich wyj±tkowo¶ci± kochanych twarzy - orazzbawienie przez mi³o¶æ, nawet najbardziej niespotykan± z mo¿liwych, byle by³ami³o¶ci± «w» Bogu". To jest "dobra nowina", w centrum której umieszczone jestCia³o Boga i cia³o cz³owieka.2. Je¶li Cia³o Boga ma byæ naszym pokarmem na ¿ycie wieczne (por. J 6, 51), to"najpierw musimy pój¶æ do ko¶cio³a, aby otrzymaæ dar w postaci Cia³a Chrystusa,a zatem musimy byæ tam obecni cia³em". To mo¿e wydawaæ siê tak oczywiste czywrêcz banalne, i¿ nie widzimy w pro¶bie Jezusa - To czyñcie na moj± pami±tkê!(£k 22, 19) - wezwania do troski o cia³o i o bycie uwa¿nym cia³em, a nie tylkoumys³em w trakcie liturgii i na modlitwie.Je¶li naprawdê wierzymy, ¿e w Eucharystii "Bóg jest w¶ród nas na rodzinnymobiedzie", ¿e jest miêdzy nami i sam jest bankietem, to wezwani jeste¶my przezNiego do tego, aby¶my stali siê homo eucharisticus. Zgoda na przyjêcie Cia³aChrystusa przemienia nasze wzajemne relacje, przemieniaj±c równocze¶nie nassamych. Pamiêæ Eucharystii - To jest Cia³o moje, które za was bêdzie wydane (£k22, 19) - to pamiêæ ¿ywego, obecnego Cia³a. Musimy jednak nauczyæ siê prze¿ywaæEucharystiê jako rodzaj dramatu, który jest odtworzeniem najwa¿niejszego zdramatów - dramatu ludzkiego istnienia od narodzin do ¶mierci, i po niej.Jak podkre¶la ojciec Timothy Radcliffe, "je¶li chrze¶cijañstwo ma rozkwitaæ wnaszym spo³eczeñstwie, a nie staæ siê religi± malej±cej spo³eczno¶ci, to musimyprzywróciæ Eucharystii, chocia¿ po czê¶ci, rangê wielkiego wydarzenia, któredaje ¿ycie i do którego po prostu czujemy siê przynaglani". Zanegowanie cia³a toodciêcie siê od ¿ycia, walka z cia³em to wypaczona duchowo¶æ. Raczej chodzi oto, aby "daæ Bogu skórê". Wierzymy, ¿e przez moc Ducha Bo¿ego "nasze cia³ostanie siê duchem, podczas gdy duch stanie siê niezniszczalnym cia³em".Czekaj±c na to, aby to, co zniszczalne, przyodzia³o siê w niezniszczalno¶æ, ato, co ¶miertelne, aby siê przyodzia³o w nie¶miertelno¶æ (1 Kor 15, 53), ¿yjmy wciele, ale nie dla cia³a. Troszczmy siê o nie, ale go nie ubóstwiajmy, bo jestto nie tylko narcyzm, ale równie¿ idolatria. Módlmy siê nim, a nie wyniszczajmygo, poniewa¿ "cia³o duchowe" nie powstaje na gruzach naszego cz³owieczeñstwa.Cia³o ma nie tylko swoj± historiê, ma równie¿ swoje przeznaczenie. Poniewa¿Eucharystia jest Cia³em ofiarowanym nam z mi³o¶ci, pamiêtajmy, ¿e "wymaga onawiêcej ni¿ tylko przyjmowania; ona tak¿e wymaga zaspokojenia pragnieniaChrystusa. On mówi: «Przyjd¼cie do Mnie». On jest spragniony dusz. Ewangelianigdzie nie mówi: «Odejd¼cie», lecz zawsze «przyjd¼cie do Mnie»" (Matka Teresa zKalkuty). Jezus wiêc wzywa nas nie tylko do przyjmowania Komunii, ale do wej¶ciaw komuniê - cia³a, serca i umys³u.Jacek Prusak SJ"mymovie", "400", "100", "9"); so.write("400x100_msza.swf");Wybrane artyku³y publikowane w tym numerze ¯D:.: Homo eucharisticus - Jacek Prusak SJ.: Eucharystia i rodzina - Piotr S³abek.: Sam nigdy nie wytrze¼wiejê.: strona g³ówna ¯D.: stopka redakcyjna.: o. Józef Augustyn.: recenzje, opinie.: archiwum numerów.: prenumerata.: SPECJALNA OFERTA.: ¯ycie Duchowe w wersji elektronicznej.: numery dostêpne w sprzeda¿y.: Bibliografia ¯ycia Duchowego (PDF)function selecturl(s) {var gourl = s.options[s.selectedIndex].value;window.top.location.href = gourl;}skocz do numeru:Wybierz numerLATO 71/2012WIOSNA 70/2012ZIMA 69/2012JESIEÑ 68/2011LATO67/2011WIOSNA 66/2011ZIMA 65/2011JESIEÑ 64/2010LATO 63/2010WIOSNA 62/2010ZIMA61/2010JESIEÑ 60/2009LATO 59/2009WIOSNA 58/2009ZIMA 57/2009JESIEÑ 56/2008LATO55/2008WIOSNA 54/2008ZIMA 53/2008JESIEÑ 52/2007LATO 51/2007WIOSNA 50/2007ZIMA49/2007JESIEÑ 48/2006LATO 47/2006WIOSNA 46/2006ZIMA 45/2006JESIEÑ 44/2005LATO43/2005WIOSNA 42/2005ZIMA 41/2005JESIEÑ 40/2004LATO 39/2004WIOSNA 38/2004ZIMA37/2004JESIEÑ 36/2003LATO 35/2003WIOSNA 34/2003ZIMA 33/2003JESIEÑ 32/2002LATO31/2002WIOSNA 30/2002ZIMA 29/2002.: Spis tre¶ci 70/2012wybrane artyku³y:.: Homo eucharisticus.: Eucharystia i rodzina.: Sam nigdy nie wytrze¼wiejê"mymovie", "130", "130", "9"); so.write("sos-130x130.swf");...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]