Ćw 7(Badanie hamulców na stanowisku rolkowym), SiMR, 5 semestr, lab POJAZDY, 2015-2016
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->1. POMIAR SIŁY HAMOWANIA NA STANOWISKU ROLKOWYM_________________________________________________________________________1.0. Uwagi dotyczące bezpieczeństwa podczas wykonywaniaćwiczenia1. Studenci są zobowiązani do przestrzegania ogólnych przepisów BHP obowiązujących wLaboratorium Pojazdów.2. W czasie zajęć studenci są zobowiązani bezwzględnie stosować się do poleceńProwadzącegoćwiczenie.3. Zabrania się stawania na rolkach stanowiska, wkładać rąk, nóg, różnych przedmiotów,nawet, jeśli stanowisko w danej chwili nie pracuje.4. Należy zachować bezpieczny odstęp od rolek oraz badanego pojazdu._________________________________________________________________________1.1. CelćwiczeniaCelemćwiczeniajest opanowanie metody pomiaru sił hamowania na stanowiskurolkowym oraz zbadanie dokładności i powtarzalności pomiarów.1.2. WprowadzeniePomiar siły hamowania kół pojazdu jest obowiązkowy podczas badań technicznych wstacjach kontroli pojazdów. W przypadku samochodów osobowych, zgodnie z zakresem isposobem przeprowadzania badań technicznych pojazdów zawartymi w [3], badaniaskuteczności i równomierności hamowania dokonuje się przez pomiar sił hamowania nastanowisku rolkowym lub płytowym. Pomiar sił hamowania powinien być przeprowadzonyna granicy blokowania któregokolwiek koła, przy czym siła na pedale (dźwigni) hamulca niemoże przekraczać dla samochodu osobowego:Pd=50 daN w przypadku hamulca roboczego nożnego.Pd=40 daN w przypadku hamulca postojowego ręcznego.Na podstawie zmierzonych sił hamowania, zgodnie z [3], dla odpowiedniego rodzajuhamulca wyznacza się tzw. wskaźnik skuteczności hamowania:z=∑T,Q(1.1)gdzie:z[%] – wskaźnik skuteczności hamowania dla badanego rodzaju hamulca,∑T[kN] – suma sił uzyskana ze wszystkich kół [kN], dla badanego rodzajuhamulca,Q[kN] – siła ciężkości od dopuszczalnej masy całkowitej badanego pojazdu(zakłada się,że1 kN = 100 kg masy).Zgodnie z [4] dla samochodu osobowego wskaźnik skuteczności hamowania nie możebyć mniejszy niż 50 % dla hamulca roboczego. Za wymagany wskaźnik skuteczności1hamowania hamulcem postojowym przyjmuje się w przypadku pojazdu całkowicieobciążonego wartość nie mniejszą niż 16 %, która jest jednocześnie procentowympochyleniem wzniesienia (spadku) drogi, na którym pojazd jest całkowicie unieruchomionyprzez hamulec postojowy.Minimalna wymagana siła hamowania dla hamulca roboczegoTminokreślana jest wgponiższego wzoru:Tmin=Q⋅zmin(1.2)gdzie:zmin[%] – wymagany wskaźnik skuteczności hamowania hamulca roboczego.W przypadku,gdy przy silePzina pedale hamulca roboczego mniejszej od 50 daNdoszło do zablokowania kół jednej z osi, a siła hamowania hamulca roboczego (wskaźnikskuteczności hamowania) nie osiągnęła wymaganej wartości, należy wtedy ustalićobliczeniową maksymalną wartość siły hamowania danej osi,mnożąc odpowiadającą jejzmierzoną siłę hamowaniaTiprzez stosunek maksymalnej dopuszczalnej siły na pedalehamulcaPddo siłyPziprzyłożonej w czasie pomiarów (przy założeniu,żecharakterystykaukładu hamulcowego jest liniowa).Ti*=TiPdPzi(1.3)(1.4)T*=∑Ti*igdzie:Ti*[kN] – obliczeniowa siła hamowania danej osi,T*[kN] – obliczeniowa siła hamowania hamulca roboczego,Ti[kN] – siła hamowania uzyskana ze wszystkich kół danej osi,Pd[daN] – dopuszczalna siła na pedale hamulca roboczego,Pzi[daN] – zmierzona siła na pedale hamulca roboczego,i – liczba osi, i=2.Jeżeli na pedale hamulca roboczego osiągnięto wartość siłyPzi= 50 daN i nie doszło dozablokowania kół danej osi, wtedyTi*=Ti.Po obliczeniuT*można wyznaczyć obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowaniaz*:z*=T*⋅100Q(1.5)21.3. Urządzenia badawczeDo pomiaru siły hamowania wykorzystane będzie stanowisko rolkowe, wyposażone wukład akwizycji wyników pomiarów, czujnik siły na pedale hamulca oraz pilot zdalnegosterowania rolkami stanowiska.Na rys. 1 przedstawiono szafę sterującą pracą rolek oraz wskaźniki zegarowe siłhamowania kół.Rys. 1. Widok ogólny szafy sterującej stanowiska rolkowegoNa rys. 2 pokazano rolki stanowiska po zdjęciu płyt ochronnych.Rys. 2. Rolki stanowiska do pomiaru siły hamowania3Na rys. 3. pokazano czujnik siły założony na pedał hamulca.Rys. 3. Czujnik siły na pedale hamulca roboczego1.4. Sposób wykonaniaćwiczeniaPodczas wykonaniaćwiczenianależy zmierzyć siły hamowania:hamulców kół przednich (ze wspomaganiem i bez wspomagania),hamulców kół tylnych (ze wspomaganiem i bez wspomagania),hamulca postojowego.Siłę hamowania kół osi (przedniej lub tylnej) zmierzyć kilkanaście razy. Pomiar siłhamowania powinien być przeprowadzony na granicy blokowania któregokolwiek koła, przyczym zgodnie z [3] siła na pedale (dźwigni) hamulca nie może przekraczać dla samochoduosobowego:50 daN w przypadku hamulca roboczego nożnego,40 daN w przypadku hamulca postojowego ręcznego.1.5. Analiza wyników1.5.1. Dla każdego z kół obliczyć wartośćśredniąsiły hamowania, odchyleniestandardowe oraz korzystając z rozkładu t-Studenta, dla poziomu ufności 95%,określić przedział niepewności. Jako siłę hamowaniaTidla danej osi przyjąć sumęwartościśredniejdla strony lewej oraz prawej, niepewność pomiaru siłhamowania zsumować.1.5.2. Obliczyć wskaźnik skuteczności hamowania hamulcem roboczym.1.5.3. Obliczyć wskaźnik skuteczności hamowania hamulcem postojowym.1.5.4. Obliczyć względne różnice hamowania dla poszczególnych osi i kół (h. zasadniczy/postojowy).1.5.5. Obliczyć współczynnik rozdziału sił hamowania.1.5.6. Wyciągnąć stosowne wnioski.4LITERATURA[1] Trzeciak K.: Diagnostyka samochodów osobowych, WKiŁ, 1991.[2] Niziński S. (red.): Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, Bellona, 1999.[3] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu isposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentówstosowanych przy tych badaniach – Dziennik Ustaw 2003 r. Nr 227, poz. 2250.[4] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunkówtechnicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – Dziennik Ustaw2003 r. Nr 32, poz. 262.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]