(Podział roku kościelnego), Ordo Missae
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podziaþ roku koĻcielnego
Et introibo ad altare Dei, ad Deum, qui l½tificat iuventutem meam
MINISTRANT
portal ministrantw posþugujĢcych w klasycznym rycie rzymskim
Podziaþ roku koĻcielnego
Strona gþwna
o. Gaspar Lefebvre OSB
Biblioteka ministranta
Rok koĻcielny zaczyna siħ w 1 niedzielħ Adwentu, a koıczy siħ w sobotħ po 24
niedzieli po Zielonych ĺwiĢtkach. Obejmuje on dwa rodzaje ĻwiĢt: uroczystoĻci
ku czci Pana Boga i uroczystoĻci ku czci ĺwiħtych Paıskich.
Ministrantura
Ceremoniaþ
Pierwszy rodzaj ĻwiĢt rozþoŇonych wedþug pr roku koĻcielnego tworzy tak
zwany "
Cykl
czyli
Poczet ĻwiĢt
wedþug pr roku" - po þacinie:
Proprium de
Tempore
.
Celem tych ĻwiĢt jest ukazanie nam Pana naszego Jezusa Chrystusa w
tradycyjnych ramach wielkich tajemnic naszej wiary.
RozwijajĢcy siħ rwnoczeĻnie z pierwszym, drugi, podrzħdny szereg ĻwiĢt,
zowie siħ "
Cykklem
czyli
Pocztem UroczystoĻci ĺwiħtych Paıskich
[po þacinie
Proprium Sanctorum
"] - NaboŇeıstwa wþaĻciwe poszczeglnym
uroczystoĻciom ĺwiħtych Paıskich gdyŇ obejmuje wszystkie uroczystoĻci ku
czci tych dusz Ļwiħtych, ktre Bg poþĢczyþ z Jezusem w dziele Odkupienia. -
I. ĺwiħta wedþug pr roku koĻcielnego.
Poczet ten dzieli siħ na dwie czħĻci tj.: na
okres
BoŇego Narodzenia
i
okres
Wielkiejnocy
. KaŇdy z tych
okresw
dzieli siħ z kolei na czasy przed tymi
wielkimi Ļwiħtami, w ciĢgu nich i po nich. Celem tych
czasw
jest przygotowaę
duszħ, nauczyę jĢ obchodzię te Ļwiħta uroczyĻcie, oraz przedþuŇyę pŅniej te
obchody o kilka tygodni.
A. Okres BoŇego Narodzenia czyli Wcielenia.
1.
Czas Adwentowy
[: po þacinie
Adventus
:] obejmuje cztery tygodnie, w
ciĢgu ktrych wraz z Patriarchami Prorokami wzdychamy do przyjĻcia
Zbawiciela.
2.
Czas BoŇego Narodzenia
stawia nam przed oczyma Narodzenie Sþowa
Wcielonego, ktre siħ w nas odtwarza przez þaskħ i Epifaniħ Jego, czyli
Objawienie siħ Ļwiatu.
3.
Czas po Epifanii
czyli po Trzech Krlach obejmuje od 2 do 6 tygodni,
przypominajĢcych nam Ňycic ukryte Chrystusa w Nazarecie i objawia
nam Jego Bstwo.
B. Okres Wielkiejnocy czyli Odkupienia.
1 z 3
2009-05-06 19:49
Podziaþ roku koĻcielnego
1. Dziewiħę tygodni stanowi przygotowanie do wielkiego Ļwiħta Paschy.
DzielĢ siħ na trzy czasy:
a.
Czas SiedemdziesiĢtnicy
("
PrzedpoĻcie
") wprowadza nas przez trzy
tygodnie w Ňycie publiczne Pana Jezusa i wraz z Wielkim Postem, ktry
po nim nastħpuje, podaje nam syntezħ Ňycia Pana Jezusa.
b.
Czas Wielkiego Postu
40 dniowego wyobraŇa post 40-dniowy Pana
Jezusa na puszczy i pozwala nam w nim uczestniczyę. Opisuje nam teŇ
Ňycie apostolskie Pana Jezusa.
c.
Czas Mħki Paıskiej
obejmuje ostatnie, dwa tygodnie Wielkiego Postu:
ukazuje nam ostatnie cierpienia Pana Jezusa i konanie Jego na krzyŇu,
abyĻmy wraz z Nim umrzeę mogli grzechom naszym.
2.
Czas Wielkanocny
pozwala nam uczestniczyę w najwiħkszej ze wszystkich
uroczystoĻci: Zmartwychwstania Paıskiego czyli
Wielkanocy
wraz z oktawĢ
uprzywilejowanĢ: w ciĢgu tego czasu dusza nasza zmartwychwstaje z
Chrystusem i Ňyje przez nastħpnych piħę tygodni z Jezusem, ustanawiajĢcym
KoĻciþ i wstħpujĢcym w niebo w dniu WniebowstĢpienia.
Zielone ĺwiħta
zamykajĢ ten czas przez zstĢpienie Ducha Ļw. do dusz naszych.
3.
Czas po Zesþaniu Ducha Ļw.
: ukazuje nam przez 24 do 28 niedziel caþy plon
ĻwiħtoĻci, ktry Duch Ļw. i NajĻwiħtszy Sakrament wzbudza w KoĻciele i w
ĺwiħtych aŇ do koıca Ļwiata, ktry przypomina 24 niedziela po Zielonych
ĺwiĢtkach
ĺwiħto Wielkanocy
, ktre jest punktem kulminacyjnym caþego roku koĻcielnego,
obchodzi siħ zawsze w najbliŇszĢ niedzielħ po peþni ksiħŇyca w marcu, bierze siħ
jedynie w rachubħ peþniħ, poczĢwszy od 21 marca. Gdy zaĻ peþnia marcowa
wypadnie przed 21 tego miesiĢca, wwczas nastħpna dopiero bħdzie peþniĢ
Wielkanocy. StĢd moŇe wypaĻę caþy miesiĢc rŇnicy, czyli Ňe data
Zmartwychwstania Paıskiego waha siħ miħdzy 22 marca a 25 kwietnia.
II. Cykl uroczystoĻci ĺwiħtych Paıskich.
W Bulli swej "Divino afflatu" wskazuje nam Pius X, jakĢ hierarchiħ
zachowywaę w obchodzeniu uroczystoĻci ĺwiħtych, ktre przypadajĢ w ciĢgu
roku wĻrd tajemnic cyklu Chrystologicznego.
Pierwsze miejsce zajmuje
NajĻwiħtsza Panna
.
Potem idĢ
Anioþowie
, nastħpnie wedle roli, jakĢ odegrali w dziele Wcielenia: Ļw.
Jan Chrzciciel
, poprzednik Mesjasza; Ļw.
Jzef
, Ļw.
Piotr
, Ļw.
Paweþ
i inni
Apostoþowie
, ktrych Ļwiħta dawniej uroczyĻcie obchodzono. ĺwiħci
Patronowie
narodu, Diecezji, parafii zajmujĢ teŇ pierwsze miejsce ze wzglħdu
na wdziħcznoĻę im naleŇnĢ.
NastħpujĢ ĺwiħta: PoĻwiħcenie koĻcioþa, Mħczennikw, Biskupw (tj. PapieŇy
lub Biskupw), Doktorw (tj. Ojcw KoĻcioþa, tþumaczy najwierniejszych sþowa
BoŇego), Wyznawcw (tj. tych, co Ňyciem i naukĢ wyznawali Boga), Dziewic i
Niewiast Ļwiħtych.
NajwaŇniejsze i najliczniejsze Ļwiħta tego cyklu, miejscem, jakie zajmujĢ,
(mianowicie w czasie po Zielonych ĺwiħtach) stawiajĢ w peþnym Ļwietle poczet
ĻwiĢt ku czci Pana Jezusa gdyŇ Ļwiat przez Chrystusa ma byę odnowiony:
"
instaurare omnia in Christo
".
Te dwa cykle stanowiĢ jakby wspaniaþĢ monstrancjħ wysadzanĢ drogimi
kamieniami. ĺrodek jej zajmuje
Msza
, tzw.
Msza wiernych
z trzema gþwnymi
czħĻciami: Ofiarowaniem, KonsekracjĢ i KomuniĢ. - Dokoþa
Msza
2 z 3
2009-05-06 19:49
Podziaþ roku koĻcielnego
Katechumenw
, czyli
wstħp
do
Mszy
, ktry siħ codzieı zmienia i ukazuje nam
na oþtarzu rŇne tajemnice religii w kaŇdĢ niedzielħ i Ļwiħto odnoĻnej pory roku
koĻcielnego. UroczystoĻci ĺwiħtych sĢ jakby sþabszymi promykami w
pozostaþych dniach. - KoĻciþ, ktry piastuje to sþoıce BoŇe w ciĢgu wiekw,
codziennie wznosi je ku niebu w swym kulcie liturgicznym, abyĻmy przezeı
mogli ofiarowaę Bogu hoþd naszej wdziħcznoĻci za kaŇdĢ tajemnicħ
ChrystusowĢ, oraz korzystaę codziennie ze skarbu þask w tych tajemnicach
zawartych.
MSZAý RZYMSKI z dodaniem naboŇeıstw nieszpornych
opracowaþ o. Gaspar Lefebvre
benedyktyn, przekþad polski poprawiali ks. dr Stefan ĺwietlicki i ks. Henryk Nowacki, opactwo
Ļw. Andrzeja, Lophem lez Bruges.
3 z 3
2009-05-06 19:49
[ Pobierz całość w formacie PDF ]