Środowisko życia w perspektywie lokalnej i globalnej - referat, Socjologia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
RODOWIKOZYCIWPERPEKTYWIELOKLNEJIGLOBLNEJ
Wrarowojemwiata,mianamiutrojowymi,ekonomicnymiipoł- kultkreujeinoweoblicapedagogikipołecnej
Muionaprotadwynaniomrecywitociglobalnejaletakżepolkiej
Typologia rodowika w klaycznej ped poł:
Obokklaycnychtypologii(naewnictwa)pojawiaiwielenowychterminów,któreygnaliująnowepodejcie,i wymiary
rodowikażyciaiwychowania,atakżewiadcąonowych,wyłaniającychiryachtejdycyplinyątonpmała
ojcyna,wiatew,pretrenyciacłowieka,wiatlokalny,rodowikoglobalne,rodWirtualne,wpólnotaąiedka,
pretreoedukacyjna
Pedagogikawkracawicnapolebadaoinnychnauk społecnychpoerająctymamymwojepolebadawce,tająci
tymamybardiejinterdycyplinarną
Wkaujetopowiąanieklaycnejpedagogikiemieniającąirecywitocia,proceamipremianwkaliglobalnej, a
ledącuważniemianydycyplin ąiednichpryjmujecorabardiejałożeniaparadygmatuhumanitycnego(epół
prełaneknadającychindywidualitycneiubiektywitycnenacenieaktomwytpującymwżyciupołecnym )
odchodącodałożeoparadygmatucjentologicnego
Tutaj scególnymtematemjetglobaliacjaijejpowiąaniaróżnymidiedinamiżycialudiegoiwarunkamijego
egytencjiPedagogikapołecnacególnieuculonanamianyachodącewrecywitocikulturowej,owiatowej,
ekonomicnejipolitycnejpodlegawicwpływowiglobaliacji
Globalizacja
: proceogólnowiatowyocharakterepredewytkimekonomicnymipołecno- kultGłównąjegocechą
jetnieograniconyprepływludi,kapitału,inormacji,kultury,oiągnidtechnikiinauki,uług,trategiiobronnych i
edukacyjnychGłownacechauniormiacjawróżnycherachżycia(pojcieużywanedookreleniajawikaupodobniania
iachowaocłonkówpołeceotwaglobalnego,achodącegopodwpływemróżnychproceówpołecnych ).Zmienia
właciwociwodrbiegopodarki,technikiiinormatyki,kultury,połeceotwa,geopolitykiiedukacji
Edukacja w globalizacjiwijacłowiekapoiadającegouniweralnecechycharakteru,repektującegowielokulturowodw
relacjach społecnych,dynamicnego,chtniediałającegoimylącegopotwierdającgodnodwłanejtożamoci
problemamiwiata
Regułyporądkuedukacyjnegołącą naukpracą,naukprecałeżycie,naukwkoleipoanią,włącenie
predibiortwoprowadeniadiałalnociedukacyjnej,włącenienowychrodkówprekaudoproceuedukacyjnego a
takżetraktowaniakapitałuludzkiego iintelektualnegojakoniebdnegowarunkurowojugopodarkinarodowej
- tworybardoważnedlapedpolaależnocipomidyniąalokalnocią,rodowikiemżyciaiedukacjąWajemniena
iebiewpływają,determinująmiany
- glob ogarnia makroprzestrzenie,wpływającnamniejekrgirodpoł- kulturowegoilokalnegoletakżenaodwrót-
muiwgotowocicekadnamianywtychmniejychrodowikach
Podejciadoglobaliacji
-Postawa A- mylglobalnieidiałajpro globalnie
- Postawa B- mylglobalnieadiałajantyglobalnie
- Postawa C- mylglobalnieadiałajlokalnie
Globmożemyropatrywadwkali:
- ogólnowiatowej(makro)- tuakcentkładieinacieranieróżniciupodabnianiepocególnychregionówpod
wgldemkult,technologicnymiinormacyjnym
- lokalnej i regionalnej- dużenacenieatutranmijawartociiatrybutówglobaliacjidopołlokalnej
- z punktu widzenia jednej osoby(mikro)- proceglobjettutajnonikiemoertykierowanejdoróżnychdiedinżycia
ludzkiego i pojedynczego obywatela.
Wwiecieglobaliacjijednotkamożecudibardozagubiona dlategopopularneąapeleopodejmowaniediałalnoci
mającejnacelupoprawżycialudkiego,kondycjipychopołecnej, obniżeniepoiomuniepewnoci,iprewyciżenia
chaouwartoci
Ważnejetrepektowanieprawludzkich,ichróżnorodnocikulturowych,religijnychipropagowaniewartoci
uniwersalnych.
bytoapewnidunajeiza konieczne powołanieorganiacjioróżnychproilach,atakżeprebudowaytemuedukacji,
kołyrealiującejiwglobaliującejiwpółcenociatakżetawiającejcołapotrebompołilokalnym
Lokalnod-
antymonia(precnod,preciwieotwo)globaliacji
Jest całociąunkcjonalną,połecną,kulturową,akjologicną(ytWartoci),odnacającąipewnąautonomiąi
upodmiotowieniemLokalnodmożebyd pojmowanajakopodmiot(grupa,połeceotwo),lubatrybutokrelonej
połecnoci(np. jej osadzenie terytorialne)
Wymiarylokalnoci
1.
Terytorialny(awłacenieokrelonejpretreni)
2.
Społecny( wiipołecne,wpólnedowiadcenia,potawy)
3.
Kulturowy(wpólnedobrakulturalne,identyikacjakulturowa)
4.
Aksjologiczny(podobnewartoci,idee,bliżoneinterey)
Pedagogikautożamialokalnodepołecnociąlokalną(wyodrbnionabiorowodludimiekającanaokrelonym
terytorium- miato,wie,oiedle) lubwpólnotąlokalną
Nowa,globaliującailokalnodnieieeobąwyraniedotregalnenamionaproceówglobaliacyjnych,np.:
-ołabienie,preobrażeniewiipołecnych(np. ąiedkich)aroeranieiporednich(np.internetowych)
-roejcieitradycyjnychwymiarówlokalnoci(miejca,trukturtożamoci,iecitopołecnych,worówkultury)
Lokalnododgrywaważnąrolwktałtowaniupotaw,umożliwiarowójpoł- kult , normy, postawy, wartoci i tradycje.
Glokalizacja-
bitekłówglobaliacjailokaliacja- Łącytrendy‘’ku globalizacji’’ (ależnociiwiąkipomidycciami
wiata,krajamiipołeceotwami)z drogami ‘’kulokalnoci’’(dotoowanieglobalnychproduktówdolokalnychi
regionalnychupodobao)
Tutajpojawiairedeinicjalokalnegorodowikawychowawcegowwarunkachglobaliacjiatakżekontruowania
trukturyopiowejtegorodowika
Środowiko życia i edukacji w dobie globalizacji
Zmiany achodącenawiecie takie jak: wpłynły naprobyreinterpretacjipojciarodowikawychowawcego
-rowójtechniki,komunikacji,ruchliwodpoł,ruchyintegracyjne, eksplozja informacji
-zmiany polityczne po 89 toku
-postep nauki, nowe podejcie do badan recywitoci spol- kult
- eksponowanie cłowieka jako podmiotu dla nauk humanistycznych
- wkroczenie na teren pedagogiki połecnej nauk kocioła, autorytet papieza Jana pawla II
ZwielupodejdwybrałamEMarynowic- Hetki,nawiąującenajbardiejdoklaycnejpedpołecnejijejtwórcówH
RadliokiejiKamiokiegoMówiona,że‘
’rodowiko życia’’
obejmujewytkiemożliweelementyrod,wktórym
prebywajednotkaludkaWależnociodtegojakjednotkaytuujeiwdanymrodowikutakieatrybutyprybiera
Może przyjmowac np. wobecniegopotawebierna,cynną,obronną,twórcą
Dopodtelementówrodyciaalicapryrodnice,kulturowe,oobowe,połecneicynnikimającewpływna
ktałtowanieoobowocijednotki
Zpktwideniapodejciahumanistycznego rodowikoyciamoże byd rozumiane jako okrelony indywidualny obraz w
postaci zestawu subiektywnych znaczen powtających w trakcie dowiadcania otacającej recywitoci poprzez
tycnod bezposrednia, posrania . Jest ono stymulatorem jednostki a wiec i jej srodkiem do zaspokajania wlasnych potrzeb
egzystencjalnych, emocjonalnyc, poznawczych, estetycznych i duchowych oraz potrzeb spoleczncyh- innych osob.
rodowikiemwychowawcymjetwicnietylkotocodiejeiwbeporednimotoceniucłowieka, ale wszystko co do
niego dociera także dzieki przekazowi poredniemu(na skutek diałao politycznych i gospodarczych)
Nowe ryy wpółczenego rodowika wychowawczego:
- nakładanie i wymiaru lokalnego i globalnego przy rozpatrywaniu wpływu wychowawczego
- wielowymiarowod rodowika ródłem i forma i celem edukacji
- kreowanie nowego cłowieka, którego cechuje odpowiedialnod, wielokulturowosc, pragmatyzm(nakierowaniena dobro
ogolne), tolerancyjnosc, kreatywnod
- sily ludzkie, kapital ludzki jako sila wspoltworzaca rodowiko wychowawcze prebudowujące recywitod
- uznanie polityki i prawa jako istotnych elementow srod wychowawczego
- umiejscowienie na przestrzeni rodowikowej przekazu posrednieg(TV, radio, ,,,) ksztalltujacego swoadomosc odbiorcow,
a wiec i biorącego udzial w procesie wychowania
- nadanie znaczenia relacjom miedzyludzkim w sferze informacyjnej poprzez traktowanie wychowania w rodowiku jako
spotakania i dialogu
rodowikowychowawceacynabydrodowikiem zycia, przestrzenia zycia cłowieka, miejcemwychowującym
I ksztaltuje i ono na zetkniecou przestrzeni: informatycznej, fizycznej, połecnej, psychologicznej, moralnej,
transcendentnej(wykracającej poza granice empirycznej racjonalnoci)
Takie ujecie srodowiska zycia cłowieka jest wyraznoie zakorzenione w pedagogice połecnej i ma kontekst
wielowymiarowy i prognozy przemian.
A rodowiko lokalne ulega b. szybkim przemianom i stopniowo znika spol wyizolowana, zamknieta i zasiedziala, Wyrasta
natomiast połecnod otwartaUwaaiepredrodlokalnymtoiwielecelowi kladieinaciknarowoj
biosocjokulturalny dzieci i młodieży, zaspokajanie ich potrzeb połecnych oraz wspieranie i dopełnianie rodziny pod
wzgleden opiekuoco- wychowawczym.
Mala ojczyzna
- przestrzen psychofizyczna, powsta La w wyniku wiąków intelektualnych, emocjonalnych jednostki z
najbliżym otoczniem i praktycznych diałao cłowieka w miejscowym rodowiku. Jest to recywitod realna, konkretna
i materialna naznaczona symbolami, wartociami i zmaczeniami.
W perspektywie ped spol mala ojczyzna pelni fundamentalne role socjalizacyjno edukacyjne- laczy z kultura , prełocią,
przyroda, ulatwia odp na pytanie kim jetemy , dokad idziemy. Jest forma zycia rodowika lokalnego i zakorzenia czl w
swiecie.
Podumowującglobalizacja ipremianyrecywitocirealnejprycynilyi do:
- odrodzenia kategorii lokalnoci, rodowika zycia i edukacji
- aintereowaniaiklucowaproblematykainowegoujeciaaspektow: ekonomicznego, spol- kult, aksjologicznego,
technologicznego, informacyjnego
- nadania cególnego rangi tematyce tożamoci, gdzie wazna role odgrywa rodowiko lokalne, mala ojczyzna,
rodowiko wychowujące
-uzmyslowienie wagi idei regionalizmu i wyłowieniu edukacji regionalnej jako waznego komponentu wychowania
obywatelskiego, narodowego a także prybliżenia do siebie kategorii lokalizmu i regionalizmu
- rozszerzenie ram przestrzenno- kulturowych rodowika i edukacji
- wyklarowania i idei edukacji miedzykulturowej, miedzy krajowej i badan na ten temat
[ Pobierz całość w formacie PDF ]