śc 7, materiały na studia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Total Quality Management (TQM)
Total – obejmujące swoim zakresem całą organizację bez względu na profil i panujące stosunki własnościowe. Quality – Spełnienie wyspecyfikowanych
wymagań szeroko rozumianego klienta. Management – Zarządzanie mające na celu pozytywną zmianę wszystkich procesów zachodzących w organizacji.
TQM (według British Quality Association) - zespołowa filozofia zarządzania przedsiębiorstwem, zgodnie z którą potrzeby klienta oraz cele przedsiębiorstwa są
nierozłączne.
TQM (według Z. Kłosa)- sposób zarządzania przedsiębiorstwem charakteryzujący się: podejściem systemowym, zorientowanym na cele strategiczne,
zdolnością do ciągłej i trwałej poprawy oraz aktywnym zespołowym działaniem całego personelu, w tym pełnym udziałem naczelnego kierownictwa. Ma ona na
celu spełnienie potrzeb klienta w danej chwili i w przyszłości. TQM- filozofia zarządzania skoncentrowana na jakości, oparta na udziale wszystkich członków
organizacji i ukierunkowana na osiągnięcie długofalowego sukcesu dzięki zadowoleniu klienta oraz korzyściom dla wszystkich członków organizacji i dla
społeczeństwa.
Geneza TQM ; „5 S” to: 1.Seiri (organizacja,selekcja)-właściwe przygotowanie miejsca i narzędzi pracy: •Selekcja eliminuje odpady (surowców i materiałów)
•Selekcja niezgodnych wyrobów •Selekcja uszkodzonych narzędzi.
2. Seiton(systematyczność, porządek)- ład obejmujący miejsce pracy:
•Wizualizacja stanowiska pracy (malowanie podłogi pozwala zidentyfikować miejsca składowania poszczególnych materiałów, drogi transportowe, kolorowe
etykiety na materiałach ułatwiające identyfikacje itp.)
3. Seiso(czystość) zachowanie porządku w miejscu pracy pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa: •Sprawdzanie czystości maszyn, szczelności
urządzeń, czystość przewodów, rur itp. •Sprawdzanie aktualnych danych i informacji
4. Seiketsu (utrwalanie)- przypomnienie
pracownikom o ich powinnościach co do dbałości o narzędzia: •Opracowanie i wdroŜenie standardów w postaci procedur pozwalających utrzymać porządek na
stanowiskach pracy
5. Shitsuke (dyscyplina)- stosowanie zasad przyjętych w organizacji, Wprowadzenie zasad opartych na „5S” daje następujące korzyści:
• Wysokąproduktywność • Wysokąjakość • Zmniejszeniekosztów • Terminowośćdostaw
• Bezpieczeństwopracy • Wysokiemoralepracowników eliminowanie złych zwyczajów, szkolenia itp.
Istota i załoŜenia TQM
• Orientacja na klienta • Przywództwo • ZaangaŜowanie ludzi • Podejście procesowe (łańcuch wartości) • Systemowe podejście do zarządzania
• Ciągłe doskonalenie • Podejmowanie decyzji na podstawie faktów • Wzajemne korzystne więzi z dostawcami
• Orientacja na klienta:
DąŜenie do zapewnienia klientowi satysfakcji z oferowanych mu produktów
• Przywództwo : Orientacja nie tylko na zadania, ale takŜe na ludzi
– Osobiste zaangaŜowanie we wdroŜeniu TQM
– Skuteczna i oparta na zaufaniu komunikacja kierownictwa z pracownikami
– Promowanie podejmowanych działań na rzecz jakości na zewnątrz firmy(publikacje, konferencje itp,.)
– Motywowanie pracowników do podejmowania wysiłków na rzecz doskonalenia
– Wspieranie realizacji TQM poprzez zapewnienie odpowiednich zasobów
• Podejście procesowe:
PoŜądane rezultaty są osiągane w sposób bardziej aktywny, jeŜeli odpowiednie zasoby i działania są postrzegane jako proces i odpowiednio zarządzane
– Identyfikacja łańcucha wartości – Identyfikacja procesów kluczowych – • Systemowe podejście do zarządzania:
Myślenie systemowe zakłada umiejętność postrzegania procesów biznesowych jako współzaleŜnych elementów
oddziałujących na siebie w ramach duŜych, ogólnych systemów. procesów • Ciągłe doskonalenie
• Podejmowanie decyzji na podstawie faktów:
• Wzajemne korzystne więzi z dostawcami:
Problemy związane z wdroŜeniem TQM
• Brak zaangaŜowania kierownictwa
• Brak wizji i planów
• Satysfakcja z szybkiego załatwienia problemów
• Dominacja narzędzi nad procesem • Kultura organizacyjna
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ewunia87.pev.pl